CJ3DC_JDC1 Didaktika českého jazyka na střední škole 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
6 hodin v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_JDC1/OS01: Pá 19. 9. 15:45–17:25 učebna 7, Pá 14. 11. 15:45–17:25 učebna 7, Pá 12. 12. 15:45–17:25 učebna 7, J. Tušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody vedoucí k rozvíjení aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, (zejména mluvnice a slohu) na SŠ; 4. prakticky užívat učebnice českého jazyka pro SŠ. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu SV.
Osnova
  • 1. Obsah výuky jazykového učiva na gymnáziu.
  • 2. Metody a strategie efektivního učení - metody evokační fáze výuky, metody fáze uvědomění, metody fáze reflexe.
  • 3. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce.
  • 4. Kladení otázek.
  • 5. Učebnice a jiné pomůcky.
Literatura
    doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
    neurčeno
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Výukové metody
konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. Pro udělení zápočtu musí student vypracovat písemnou seminární práci. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.