CJ3DC_JDC2 Didaktika českého jazyka na střední škole 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/6. 6 hodin konzultací v semestru. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_JDC2/OS01: Pá 20. 2. 11:10–12:50 učebna 7, Pá 20. 3. 13:55–15:35 učebna 7, Pá 10. 4. 9:20–11:00 učebna 7, J. Tušková
Předpoklady
Předpokladem je absolvování discipliny Didaktika ČJ na SŠ 1 (CJ3DC_JDC1).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu; 4. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Práce na konzultacích je zaměřena na problematiku jazykového vyučování na střední škole. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Didaktika ČJ na SŠ 1. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
Osnova
  • 1. Obsah výuky jazykového učiva na střední škole.
  • 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
  • 3. Využití metod kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
  • 4. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve škole.
  • 5. Hodnocení.
Literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování :osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
Výukové metody
konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. Ke kolokviu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JDC1.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.