CJ3DC_JMMC Moderní mluvnice češtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
30 hodin v semestru. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Uličný, CSc. (cvičící), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (cvičící)
Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Oldřich Uličný, DrSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Eva Minářová
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_JMMC/OS01: Pá 30. 3. 8:00–12:20 učebna 7, Pá 13. 4. 8:00–12:20 učebna 7, Pá 27. 4. 8:00–12:20 učebna 7, Pá 11. 5. 8:00–12:20 učebna 7, I. Martinec, O. Uličný
Předpoklady
zájem o jazykovědnou problematiku popisu češtiny a předchozí průprava
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je věnován problematice práce na nové mluvnici češtiny a je určen studentům magisterského, příp. i doktorského programu (mohou se účastnit i studenti posledních ročníků studia bakalářského). Cílem je prohloubení a rozšíření lingvobohemistických znalostí a operačních dovedností při analýze textu.
Osnova
  • V semináři se probírají – s ohledem na zájmy a úroveň studentů – moderní metody jazykovědné práce. Důraz se klade na aplikační momenty, zvl. na nácvik operačních dovedností při lingvistické analýze českého textu. Tematické oblasti: zvuková stavba češtiny, lexikologie, morfologie (včetně slovotvorby), syntax, stylistika, sociolingvistika a pragmatika, vývojová dynamika spisovné i nespisovné češtiny – „vnější dějiny“ češtiny, teorie českého pravopisu.
Literatura
  • Uličný, O.: K teorii a praxi českého mluvnictví. Slavistična Revija (Ljubljana), 58, č. 1, 2010, s. 67-72. (zde další literatura)
  • Kořenský, J.: Jaké gramatiky dnes a zítra? Naše řeč, 90, 2007, s. 169-173.
  • všechny větší mluvnice češtiny, jakož i práce časopisecké a sborníkové (po r. 1985).
Výukové metody
Dialogická Metody práce s textem Metody písemných akcí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta Rozbor jazykového projevu studenta Seminární práce Požadavky absolvování: k zápočtu – několik seminárních úkolů, elektronická i osobní komunikace s vedoucím semináře, schopnost všestranné lingvistické analýzy textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předpokladem pro zapsání předmětu je zájem o jazykovědnou problematiku popisu češtiny a předchozí průprava. Předmět je rozdělen do několika dílčích disciplín, které učí různí vyučující.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013.