CJ3DC_JTx2 Textová syntax 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/6. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_JTx2/OS01: Pá 6. 3. 13:55–15:35 učebna 7, Pá 3. 4. 13:55–15:35 učebna 7, Pá 10. 4. 7:30–9:10 učebna 7, I. Kolářová
Předpoklady
Předpokladem je absolvování discipliny Textová syntax 1 (CJ3DC_JTx1).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky a navazuje na předmět Textová syntax 1. Předpokládá se, že v závěru semestru (a studia):

1. Studenti získají vybrané  teoretickými poznatky o textové lingvistice, seznámí se se základními pojmy, se strukturou textu a kompozicí, s prostředky textové soudržnosti.
2. Jsou schopni provést rozbor stavby textu a popisu jazykových prostředků textové soudržnosti prokazují studenti v závěru semestru.
3. Jsou schopni vytvořit odbornou práci zaměřenou na rozbor stavby textu.
Osnova
  • Rozšiřování a prohlubování poznatků o textové syntaxi.
  • 1. Funkce aktuálního členění výpovědi v textové výstavbě. Elipsa jako prostředek textové koherence. Druhy elipsy a její funkčnost.
  • 2. Významové vztahy lexikálních prostředků v textu. Vztahy sémantické totožnosti úplné, částečné. Vztahy sémantické souvislosti.
  • 3. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
  • 4. Komplexní analýza prostředků koherence a zakotvení v komunikační situaci při práci s konkrétním textem.
  • 5. Učivo o textové syntaxi ve středoškolských učebnicích češtiny.
Literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • HOFFMANNOVÁ, Jana, Světla ČMEJRKOVÁ, Martin HAVLÍK, Olga MÜLLEROVÁ a Jiří ZEMAN. Styl mediálních dialogů. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 314 s. ISBN 978-80-200-2267-7. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Textová soudržnost. In ŠTÍCHA, F. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, s. 905-917. Mimo: humanitní vědy. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • HAVLÍK, Martin, Petr KADERKA a Olga MÜLLEROVÁ. Mluvená čeština : hledání funkčního rozpětí. Edited by Světla Čmejrková - Jana Hoffmannová. Vydání první. Praha: Academia, 2011, 491 stran. ISBN 9788020019707. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Základní jevy koreference. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 979-1000. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Přednáška spojená sukázkami konkrétních textů pro prezentaci jevů textové syntaxe;
- Samostudium;
- Řízený rozhovor, diskuse vybrané tematiky z textové syntaxe.
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen kolokviem. Požadavkem pro úspěšné ukončení předmětu je odevzdání písemné práce v přiměřeném rozsahu (cca 4 a více stran) - náměty: a) komplexní analýza;
b) analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném);
c) prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího);
d) syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e) prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na „cizí mínění“ apod.;
f) spisovnost a nespisovnost textu;
g) sociologické aspekty jazykové komunikace;
h) psychologické aspekty jazykové komunikace;
Posluchačka/posluchač mohou navrhnout vlastní téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JTx1.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.