CJ3MP_JDC1 The Methodology of the Czech Language for the upper secondary school I

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová
Timetable
Mon 6:50–8:25 učebna 10
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na výuku českého jazyka na střední škole, pozornost je však věnována také návaznosti mezi druhým stupněm ZŠ a školou střední, srovnání problematiky jazykové výuky na různých typech středních škol. Studenti se seznamují se s různými metodami jazykové výuky včetně tzv. metod kritického myšlení, s možnostmi využití různých vyučovacích forem. Součástí semináře je kritická analýza existujících učebnice českého jazyka.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Cíl vyučování českému jazyku na střední škole v návaznosti na znalosti a dovednosti získané ve výuce na škole základní. 2. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 3. Didaktické zásady v jazykovém vyučování na střední škole, konkrétní příklady jejich praktického uplatnění 4. Obsah jazykového vyučování na jednotlivých stupních škol. Témata jazykového vyučování na různých typech středních škol. Vztah praktických dovedností a teoretických poznatků, míra jejich zastoupení ve výuce českého jazyka (srovnání např. gymnázia a střední odborné školy). 5. Vědomosti, dovednosti, návyky rozvíjené v jazykovém vyučování na různých typech středních škol. 6. Vyučovací metody uplatňované ve výuce českého jazyka na střední škole. Formy výuky českého jazyka na střední škole. Témata vhodná pro výuku českého jazyka na středních školách apod. 7. Učební pomůcky. Hodnocení učebnic českého jazyka pro střední školy. 8. Příprava učitele na vyučovací hodinu českého jazyka.
Literature
  • ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ and Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 50 s. ISBN 8021010355. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ and Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 2, Jazyková výchova. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 87 s. ISBN 80-210-1041-X. info
  • SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/CJ3MP_JDC1