CJKSV_MetK Alternativní metody rozvíjení komunikačních a slohových dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předpokládá se, že po ukončení předmětu účastník: - porozumí podstatě třífázového modelu učení a dokáže ho využít při plánování a realizaci vyučovací hodiny; - porozumí podstatě vybraných metod tzv. kritického myšlení - cílem je rozvíjejí aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků; - dokáže prakticky užívat metody kritického myšlení při rozvoji komunikačních a slohových dovedností žáků 2. stupně ZŠ.
Osnova
  • 1. Charakteristika třífázového modelu učení (evokace – uvědomění – reflexe). 2. Vytváření prostředí pro kritické myšlení v hodinách českého jazyka. 3. Metody a strategie kritického myšlení vedoucí k aktivnímu a efektivnímu učení žáků při výuce komunikačních a slohových dovedností na 2. stupni ZŠ. 4. Způsoby hodnocení.
Literatura
    doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. ISBN 8085783282. info
Výukové metody
Pracovní seminář spojený s aktivní diskusí účastníků kurzu nad probíranými tématy; prezentace – aplikace probíraných metod a strategií výuky; samostudium – účastníci obdrží soubor vybraných metod kritického myšlení s  návrhy uplatnění ve výuce komunikačních a slohových dovedností
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Pro udělení zápočtu musí student vypracovat písemnou prezentaci vyučovací hodiny na základě modelu E-U-R a vybraných metod kritického myšlení.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.