CJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJM_VPs1/01: Út 17. 9. 16:40–18:20 učebna 41, Út 29. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Út 19. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Út 10. 12. 16:40–18:20 učebna 41, J. Mareš, I. Martinec, Z. Šalamounová
CJM_VPs1/02: Út 24. 9. 16:40–18:20 učebna 41, Út 5. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Út 26. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Út 17. 12. 16:40–18:20 učebna 41, B. Vaculík Pravdová, J. Zítková
Předpoklady
Omezení zápisu do předmětu: předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 1. Maximální počet studentů v semináři je 20.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- skupinové sdílení zkušeností získaných pro Učitelské praxi 1 - prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností - rozšíření profesních kompetencí a saturace profesních potřeb - stanovení dlouhodobých i krátkodobých cílů výuky a vytváření příprav na hodiny
Osnova
  • - diskuse s psychologem, pedagogem a oborovými didaktiky týkající se konkrétních pedagogických situací a otázek, - skupinová reflexe činností vykonávaných ve funkci asistenta učitele, - reflexe zápisů v pedagogickém deníku, - reflexe portfoliových úkolů, - reflexe výuky realizované v rámci Učitelské praxe 1
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
Skupinová reflexe za účasti psychologa, pedagoga a oborových didaktiků.
Metody hodnocení
- aktivní účast na výukových blocích, - předložení vypracovaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.