CJM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2. Náslechy podle možností školy, vlastní výuka. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Omezení zápisu do předmětu: předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 1 - seminář.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, - uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele, - propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, - prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, - plánování a realizace výuky všech složek předmětu český jazyk (jazyková výchova, komunikační a slohová výchova, literární výchova)
Osnova
  • - činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem základní školy, - vedení pedagogického deníku, - plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů, - náslechy (dle možností školy, minimálně 15 hodin), vlastní výuka (minimálně 3 hodiny)
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
Hospitace, individuální reflexe.
Metody hodnocení
- pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, - odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, - přípravy na hodiny, sebereflexe
Informace učitele
Udělení zápočtu je podmíněno řádným zápisem do předmětu v IS a řádným přihlášením ke konkrétní škole v IS. Praxe je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž alespoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1, 2, 3) je třeba absolvovat ve škole v Brně. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.