CJc403 Učební materiály a testování jedinců s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJc403/01: Pá 9. 10. 13:00–16:50 laboratoř 84, Pá 8. 1. 13:00–16:50 laboratoř 84, R. Ošmera
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci se seznámí s konkrétními učebnicemi a umějí aplikovat principy modifikace učebních materiálů pro potřeby žáků s odlišným mateřským jazykem s ohledem na osobnost a možnosti žáka. Dokáží spojit a využít rovněž poznatků z vývojové psychologie, didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky. Porozumí problematice hodnocení a testování jedinců s odlišným mateřským jazykem. Jsou schopni vysvětlit současné pojetí SERRJ a jazykové zkoušky jako součásti žádosti o udělení občanství ČR.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kursu bude student schopen: 1. provést analýzu vhodných učebních pomůcek; 2. využít získaných znalostí, dovedností a optimálních metodologických přístupů k rozvíjení klíčových kompetencí žáků s odlišným mateřským jazykem; 3. navrhnout vlastní výukové materiály a kriticky zhodnotit učebnice, další výukové materiály a autentické texty; 4. podat přehled o základních metodách a systémech testování češtiny jako cizího jazyka; 5. podat přehled o jednotlivých součástech typického testování češtiny jako cizího jazyka (poslech, mluvení, gramatika, psaní, případně další testované oblasti); 6. vypracovat standardní formulace otázek a úkolů.
Osnova
  • 1. Představení učebnic a dalších výukových materiálů češtiny jako cizího/druhého jazyka; 2. Užití terminologie, prezentace jednotlivých jazykových aktivit; 3. Představení dalších relevantních (zejména internetových) zdrojů se zaměřením na výuku češtiny jako cizího/druhého jazyka; 4. Autentické texty ve výuce češtiny jako cizího/druhého jazyka; 5. Praktické využití didaktických pomůcek ve výuce; 6. Pojem hodnocení a testování znalostí cizího/druhého jazyka; 7. Způsoby testování znalostí cizího/druhého jazyka (čtení poslech, psaní, mluvení); 8. Kategorizace úrovní znalosti cizího jazyka – požadované znalosti a kompetence; 9. Hodnocení jazykových znalostí českého jazyka u nerodilých mluvčích; 10. Specifika testování a hodnocení českého jazyka v souvislosti s jeho stratifikací; 11. Zkouška z českého jazyka jako součást žádosti o udělení občanství ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • DOLEŽÍ, Linda. K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka u dětí. Providence: International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC). 3 s. International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), roč. 43. ISSN 1095-2950. 2015. URL info
  • DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ. 102 s. ISBN 978-80-260-7506-6. 2015. URL info
  • DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. 2014. URL info
  • RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, roč. 1. vyd, 2011. info
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. info
    doporučená literatura
  • Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita. 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. 2013. info
  • KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 179 s. ISBN 9788072906307. 2013. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. 167 s. ISBN 9788073875022. 2011. info
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 116 s, 2008. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 76 s. ISBN 9788072903252. 2007. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton. 263 stran. ISBN 8072548662. 2006. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. 190 s. ISBN 8073150824. 2004. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové. s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. 2003. info
  • Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag. 248 s. ISBN 3823349848. 2001. info
  • STOCKER, Karl. Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor. 538 s. ISBN 3-589-20384-6. 1987. info
    neurčeno
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. xviii, 267. ISBN 8024414252. 2006. info
Výukové metody
Aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. seminární práce – vlastní návrh výukového materiálu nebo kritické zhodnocení učebnice či jiného výukového materiálu a autentického textu. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.