CJc409 Pupil with a different mother tongue in the Czech educational system

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
CJc409/OS01: Fri 18. 3. 10:00–12:50 učebna 65, Fri 1. 4. 14:00–16:50 učebna 67, Fri 22. 4. 10:00–11:50 učebna 67, M. Lollok
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students explain the specific position of the pupil whose mother tongue is not Czech in the learning process. They will have an overview of the legal status of the pupil with a different mother tongue in the Czech educational system; they understand his or her specific educational needs. They understand the role of other participants in the learning process and are able to effectively coordinate with them. Students will recognize the disadvantages and barriers that a pupil whose mother tongue is not Czech could challenge, or his / her family members, and is able to react in an appropriate way.
Syllabus
  • 1. Definition of the pupil whose mother tongue is not Czech, pupil-foreigner, resp. pupil-foreigner in the Czech educational system. 2. Legislative framework of the pupil-foreigner in the Czech education system. 3.-4. Professional competencies of teacher of pupils whose mother tongue is not Czech. 5. A pupil whose mother tongue is not Czech as a pupil with specific educational needs. 6.-7. Participants in the educational process of pupils whose mother tongue is not Czech, their communication and coordination. 8.-10. Identification of misunderstanding in cultural expectations concerning the educational system. 11.-12. Disadvantages and barriers of the pupil whose mother tongue is not Czech and possibilities of their compensation.
Literature
    required literature
  • RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
    recommended literature
  • TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Rvp.cz. Praha: Metodický portál www.rvp.cz, 2013. Dostupné na: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCHSKOL.html/
  • KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie (The refugee pipul in the Czech educational system: a case study). Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, vol. 1, No 1, p. 48-63. ISSN 1805-8825. 2013. URL info
    not specified
  • 978-80-7367-679-7
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Integrativní speciální pedagogika: (především zaměřena na aktuální legislativu v ČR). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7372-880-9.
  • Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. Dostupné na: http://www.meta-ops.cz/sites/default/files/pp_blok_web_final_1.pdf
  • Čeština jako druhý jazyk (ČDJ). Praha: Inkluzivniskola.cz, 2015. Dostupné na: http://www.inkluzivniskola.cz/cestinajazyk-komunikace/cestina-jako-druhy-jazyk-cjdj.
  • Přístup k začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Komparace národních politik. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. Dostupné na: https://drive.google.com/file/d/0B59n8JuWLmlAR2NHOEVNQmFpbWs/edit?pli=1
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 116 s. ISBN 978-80-244-2162-9.
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 279 pp. ISBN 978-80-210-6678-6. 2015. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. nkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita. 207 pp. ISBN 978-80-210-6527-7. 2013. info
  • KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 179 s. ISBN 9788072906307. 2013. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda and Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada. 217 stran. ISBN 9788024730707. 2010. URL info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál. 435 stran. ISBN 9788073676797. 2010. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál. 435 stran. ISBN 9788073676797. 2010. info
Teaching methods
A lecture combined with subsequent discussions on the professional issues of the course. The discussion will cover the topics listed in the syllabus.
Assessment methods
An essay presenting the selected moment in the educational process in relation to pupils with a different mother tongue (characteristic of the specific situation based on the selected case study). Final test checking the knowledges of the subject consisting of about 10 tasks (it is necessary to get 70 % points).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/CJc409