CJp046 Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je upevnění základních vědomostí a dovedností z vybraných lingvistických disciplín. Student bude schopen vysvětlit základní pojmy z těchto oblastí českého jazyka a aplikovat je při práci s žáky 2. stupně ZŠ. Student si upevní odpovídající odbornou terminologii, bude umět prokázat mezi jednotlivými odbornými disciplínami vzájemný vztah a rovněž uvést získané vědomosti a osvojené dovednosti do souvislosti v rámci mezipředmětových vztahů.
Na konci kurzu bude student umět:
(a) analyzovat jazykové prostředky různých rovin ve vybraném textu;
(b) na základě rozboru dílčích jazykových jevů posoudit text jako celek: stavbu textu, stylovou hodnotu jazykových prostředků, funkci jazykových prostředků v textu;
(c) zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu;
(d) prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách českého jazyka.
Osnova
  • 1. Klasifikace českých hlásek a základy spisovné výslovnosti slov domácích a cizích.
  • 2. Obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých, obecných i vlastních.
  • 3. Druhy zájmen a jejich tvary; některé problémy při určování druhů zájmen.
  • 4. Číslovky, jejich druhy, skloňování a pravopis.
  • 5. Slovesné tvary jednoduché a složené, určité a neurčité. Tvoření slovesných tvarů.
  • 6. Slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě.
  • 7. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Významy slovotvorných formantů a jejich produktivita. Formanty v češtině.
  • 8. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza.
  • 9. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy.
  • 10. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými.
  • 11. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu.
  • 12. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných nedostatků a jejich zdůvodnění
Literatura
    povinná literatura
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 144 s. ISBN 8004251285. info
    neurčeno
  • Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky /. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 325 s. ISBN 80-04-24305-3. info
Výukové metody
- Individuálni studium odborné literatury, individuální práce s textem podle zadaných úkolů;
- analýza textu, vyhledávání vybraných jevů v textu;
- detailní popis a vysvětlení vybraných jevů v textu;
- argumentace, zdůvodnění popisu a vysvětlení jevů v textu.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
- soustavná práce na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů;
- úspěšné zvládnutí dvou kontrolních testů v průběhu semestru;
- závěrečný test ověřující znalost témat v sylabech, v němž student musí získat minimálně 80 % bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.