CJp047 Kapitoly z literatury pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem literatury pro mládež, se základními žánry dětské literatury a významnými autorskými osobnostmi. Formou vybraných kapitol přednáška pojednává o problematice české literatury pro děti a mládež od počátku do současnosti. Zaměřuje se na poezii, prózu, vhled do literární vědy. Přináší také přehled literatury v žánrovém pohledu.
Výstupy z učení
Student je po úspěšném ukončení předmětu schopen: aktivně prokázat hluboké odborné znalosti oboru (literatura pro děti a mládež); aktivně užívat teoretické znalosti literární historie, teorie a literární kritiky, prostřednictvím četby posilovat společně sdílené etické hodnoty a kulturní sounáležitost.
Osnova
  • - Předpoklady vzniku literatury pro mládež (LPM) v kontextu české literatury - LPM za obrození, počátky žánrové diferenciace, postavení folklorní tvorby v četbě dětí a mládeže, problematika folklorní pohádky - Rozvoj poezie pro děti a mládež v 19. století - LPM od poč. 20. století do r. 1945 - LPM od r. 1945 do konce 50. let 20.století, vývojová diskontinuita po r. 1948, nová ediční koncepce SNDK - LPM v 60. letech 20. století, hodnotové rozvrstvování tvorby pro děti a mládež - LPM v období normalizace - Proměny LPM od 90. let 20. století do současnosti - Aktuality z oblasti dění v české a světové LPM.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
    neurčeno
  • MALÝ, Radek - NEŠPOR, Josef. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: UP, 2015.
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová - Pavel Ja. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 977 stran. ISBN 9788020016317. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Blahoslav Dokoupil - Pavel Janáček. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 688 stran. ISBN 9788020015839. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Věra Brožová - Alena Šidáková Fialová - Petr. Vydání první. Praha: Academia, 2007, 549 stran. ISBN 9788020015280. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 431 s. ISBN 9788020015273. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. Spisy Pedagogické fakulty MU, svazek č. 104. ISBN 978-80-210-4413-5. info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
V písemné práci studentů bude posuzována schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit. Typ ukončení: zápočet Požadavky: Recenze (v rozsahu 2500 až 3000 znaků) díla českého autora pro děti nebo mládež vydaného po roce 2017 (včetně).
Informace učitele
Podrobnější instrukce k požadavkům na recenzi budou sděleny na první přednášce, kde budou studenti seznámeni s nepřípustností plagiátorství, a zveřejněny ve studijním materiálech v IS.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.