CJp049 Kapitoly ze světové literatury pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( ICJp17 Svět. literatura pro mládež 1 , ICJk17 Svět. literatura pro mládež 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 7/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 5/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit světovou literaturu pro děti a mládež v dílčích vývojových sondách, zohledňujících autorské osobnosti a texty zařazované do současných čítanek. Výklady kombinují literárněhistorické a tematologické hledisko, všímají si aktuálního dění ve světové literatuře pro mládež. Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období světové literatury pro mládež. Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi.
Výstupy z učení
Student bude na základě osvojení literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit světovou literární produkci určenou dětem a mládeži. Bude vnímat spojitosti a vzájemné působení literárních děl ve světovém kontextu napříč národními literaturami a epochami. Dokáže se orientovat v knižní nabídce a vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích.
Osnova
  • 1. Pojem světová literatura pro mládež, mezinárodní organizace a instituce zabývající se literaturou a knihou pro děti a mládež. 2. Přínos anglického a francouzského osvícenství literatuře pro mládež, počátky literatury pro mládež v evropském kontextu. 3. Folklorní pohádka v různých národních literaturách. 4. Rozvoj autorské pohádky v 19. století. 5. Didaktizující literatura 19. století. 6. - 9. Vývojové proudy v literatuře pro mládež 20. a 21. století, vybraní představitelé (např. J. M. Barrie, A. A. Milne, A. de Saint-Exupéry, A. Lindgrenová, T. Janssonová, J. Gaarder, D. Almond, T. de Fombelle). 10. Nositelé Ceny Hanse Christiana Andersena, ALMA.
Literatura
    povinná literatura
  • MANDYS, Pavel (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.
    neurčeno
  • Časopis Bookbird, IBBY
  • DZIAK, Dávid - GAL-DRZEWIECKA, Iveta (eds.): Svetom cooltových kníh pre deti. Prešovská univerzita: Prešov, 2023. ISBN 978-80-555-3135-9.
  • Časopis Strenae; viz https://journals.openedition.org/strenae/
  • Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé. 2007. vyd. Praha: Nakladatelství Libri, 2007.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. Spisy Pedagogické fakulty MU, svazek č. 104. ISBN 978-80-210-4413-5. info
Výukové metody
Přednáška kombinuje přehledové pasáže s interpretačními vhledy, literárními ukázkami a nabízí studujícím další tipy k vlastní četbě.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: předmět je zakončen kolokviální rozpravou či písemnou reflexí (v rozsahu 2-3 stran) jednoho ze studentem zvolených témat, jež byla odpřednášena.
Informace učitele
Prosím, respektujte, že předmět nelze zapsat po absolvování předmětů CJ2BP_LKSM, CJ3BP_LKSM, CORE039. Informace pro studující pobývající v době semestrální výuky na Erasmu, pracovní stáži: Předmět je vyučován formou přednášek, na nichž v souladu se SZŘ MU není účast nijak evidována a není podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu. Nicméně těžiště výuky spočívá právě v přednáškách, na nichž studující získávají impulzy pro samostudium i vlastní četbu; od návštěvy alespoň jedné z přednášek se odvíjí i zakončení předmětu. Studovat předmět distančně tedy nemá žádný význam a pro studujícího nemůže mít přínos.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován při minimálním počtu osmi zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp049