CJp070 Nenásilná komunikace pro vyučující na ZŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 7 zapsaných studujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj efektivních komunikačních dovedností, vytváření bezpečného a podpůrného učebního prostředí, zvyšování emoční inteligence, podpora dovedností kritického myšlení, seberozvoj/autoedukace.
Výstupy z učení
Studující vyjmenuje a vysvětlí základní principy nenásilné komunikace. Studující rozpozná a vyjádří své pocity a potřeby, naslouchá s empatií a řeší konflikty respektujícím způsobem. Studující komunikuje efektivně, tj. používá tzv. já-výroky, studující je s to přehodnotit a přeformulovat negativní jazyk, popíše, jak v komunikaci může působit obviňování a kritika. Studující vyjmenují a dokáží aplikovat techniky aktivního naslouchání, vyjadřování pocitů a potřeb a navrhování možných řešení. Studující jsou s to vytvářet podpůrné prostředí, ve kterém se zvyšuje potenciál naplnění potřeb žactva, jsou s to posilovat smysl pro komunitu a podporovat pozitivní vztahy mezi žáky/němi a vyučujícími.
Osnova
  • 1. Podstata nenásilné komunikace z pohledu osobnosti člověka.
  • 2. Pozorování a pojmenování pocitů.
  • 3. Potřeby a strategie.
  • 4. Žádosti a rozkazy.
  • 5. Rozvoj emoční inteligence a sebeuvědomění
  • 6. Aktivní naslouchání a empatické reakce.
  • 7. Reformulace obviňování, odsuzování nebo kritiky.
  • 8. Strategie řešení konfliktů (dramatická výchova) a mediace
  • 9. Rozvoj pozitivního prostředí ve třídě prostřednictvím nenásilné komunikace (vč. zpětné vazby)
  • 10. Řešení nerovnováhy moci ve třídě prostřednictvím nenásilné komunikace (vč. zpětné vazby a posílení žákovské autonomie)
  • 11. Podpora inkluze a rozmanitosti prostřednictvím nenásilné komunikace
  • 12. Tvorba plánu pro začlenění nenásilné komunikace do školní kultury.
Literatura
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace : řeč života. Translated by Norma Garcíová - Miroslav Záleta. Revidované a doplněné vyd. Praha: Portál, 2022, 239 stran. ISBN 9788026217855. URL info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace ve škole. Translated by Kateřina Pietrasová. Vydání první. Praha: Portál, 2023, 151 stran. ISBN 9788026220060. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace a moc : v institucích, společnosti i rodině : volně podle interaktivního semináře „Komunikace a moc". Edited by Vilma Costetti - Sonia Masini, Translated by Veronika Matiášková. Vydání první. Praha: Portál, 2019, 150 stran. ISBN 9788026214663. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace v praxi. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 262 stran. ISBN 9788026216513. info
  • HAHN, Britta. Ale já chci tohle, mami : nenásilná komunikace pro rodiče. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 205 stran. ISBN 9788026212980. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Být sám sebou : terapeutův pohled na psychoterapii. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 447 stran. ISBN 9788026207962. info
  • JOSEPH, Stephen. Autenticita : jak být sám sebou a proč na tom záleží. Translated by Magdalena Herelová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 191 stran. ISBN 9788026213611. info
  • KASHTAN, Miki. Svět nenásilí : obnovování tkaniny lidského společenství. Translated by Miro Záleta. První vydání. Praha: Alferia, 2022, 278 stran. ISBN 9788027135004. URL info
  • Kashtan, Miki. The Highest Common Denominator: Using Convergent Facilitation to Reach Breakthrough Collaborative Decisions. Bookbaby, 2021. ISBN 9780990007357.
Výukové metody
Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, inferenční a diferenční interpretace, hodnocení, tvořivost), metody kritického myšlení, teoretická příprava a vlastní sebereflexe, trénink zpětné vazby. Zážitková metoda. Microlearning, e-learning.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Podmínkou je četba minimálně dvou knih M. Rosenberga (viz seznam literatury), průběžná četba odborné literatury (Rogers, Joseph), aktivní skupinová i samostatná práce v semináři, sdílení výsledků, reflexe výsledků, sebereflexe, účast alespoň na 80 % seminářů, plnění průběžných úkolů (e-learning, microlearning), plán seberozvoje, plán implementace NK do školního prostředí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2025.