CJp203 Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp203/01: St 15:00–16:50 učebna 1, A. Veřmiřovský, J. Zítková
CJp203/02: St 18:00–19:50 učebna 58, A. Veřmiřovský, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
KSJ: Student/ka se seznámí s postupem přípravy na vyučovací hodinu českého jazyka, s postupy při hodnocení žactva. Seznámí se s různými typy učebnic a učebních materiálů jak pro jazykovou, tak komunikační a slohovou výchovu, s kritérii jejich hodnocení i možnostmi přípravy vlastních učebních materiálů, a to především s přihlédnutím k personalizované a kulturně citlivé výuce v heterogenních kolektivech (tj. vč. zohlednění individuálních potřeb žáků). LV: Studenti se seznámí s různými koncepcemi čítanek a učebních materiálů. Seznámí se s možnosti přípravy vlastních výukových materiálů pro práci s literárními texty, a to především s přihlédnutím k personalizované výuce, zohlednění individuálních potřeb žáků v heterogenních kolektivech.
Výstupy z učení
KSJ: Studentstvo získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce, mj. s přihlédnutím k potenciálním kulturním specifikům žáků v heterogenním kolektivu, potažmo s přihlédnutím k dalším aspektům inkluze. Seznámí se s různorodými učebními materiály pro výuku komunikační, slohové i jazykové výchovy a kritérii jejich hodnocení, která budou s to uplatnit při vlastním hodnocení učebnic (prac. sešitů, digitálního prostředí) a při samostatné přípravě vlastních učebních materiálů. LV: Studenti poznají stávající koncepce učebních materiálů pro výuku literární výchovy na 2. stupni ZŠ. Budou schopni vytvořit vlastní výukové materiály pro práci s adekvátně vybranými literárními texty, a to zejména s přihlédnutím k potenciálním kulturním specifikům žáků v heterogenním kolektivu, ale i s přihlédnutím k dalším aspektům inkluze. Tyto výukové materiály dokážou kriticky hodnotit, variovat, vést nad nimi reflektivní diskusi v bezpečném prostředí personalizované výuky.
Osnova
  • Komunikační a slohová výchova:
  • 1. Obsah vyučování českému jazyku (komunikaci a psaní) na základní škole.
  • 2. Metody a formy výuky, organizace vyučovací hodiny. Motivace, zpětná vazba. Doplňující materiály: texty k vyvození učiva, didaktické hry.
  • 3. Typy a příprava jazykového/komunikačního/slohového vyučování.
  • 4. Hodnocení práce žactva.
  • 5. Vyučování jednotlivým tematickým celkům.
  • 6. Srovnání různých typů učebnic a jiných učebních materiálů (webů, aplikací, programů, her), diskuse o jejich koncepci.
  • Literární výchova:
  • 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace (podoby problémových otázek a úkolů). Významové pole textu a subjektivita, čtenářské prekoncepty a práce s nimi.
  • 2. Seznámí se spektrem současných čítanek pro 2. stupeň základní školy a dalších učebních materiálů. Požadavky na čítanky a učebnice (obsah, struktura, didaktická vybavenost). Adaptace učebních materiálů na konkrétní koncepci a vzdělávací strategii předmětu.
  • 3. Možnosti práce s pracovními listy - adekvátnost ve vztahu k žákům i textu, diferenciace, personalizace, objektivní X subjektivní, hodnocení.
  • 4. Prezentace vlastních pracovních listů, včetně podnětů z vzájemného hodnocení (viz IS) - realizace, diskuse, další náměty - I.
  • 5. Prezentace vlastních pracovních listů, včetně podnětů z vzájemného hodnocení (viz IS) - realizace, diskuse, další náměty - II.
  • 6. Prezentace vlastních pracovních listů, včetně podnětů z vzájemného hodnocení (viz IS) - realizace, diskuse, další náměty - III.
Literatura
    povinná literatura
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus. 311 stran. ISBN 9788074895951. 2020. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství. 264 s. ISBN 80-85937-47-6. 1998. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity. 120 s. ISBN 80-7082-364-X. 1997. info
    doporučená literatura
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia. 326 stran. ISBN 9788020031198. 2020. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Translated by Tereza Zapletalová - Nina Baše. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. 224 stran. ISBN 9788024643533. 2019. URL info
  • STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení. 45 s. 2007. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. 322 s. ISBN 9788024718217. 2007. URL info
    neurčeno
  • PERKINS, M. Becoming a teacher of reading. Los Angeles: SAGE, 2015.
  • VEŘMIŘOVSKÝ, Adam. Celostní didaktika češtiny. In Vít Boček, Bohumil Vykypěl. CHARISTERIA THOMAE HOSKOVECIO SEXAGENARIO A DISCIPVLIS ET CIRCVLI LINGVISTICI PRAGENSIS SODALIBVS OBLATA. 1. vyd. Brno: Tribun EU, s.r.o. s. 17-29, 32 s. ISBN 978-80-263-1573-5. 2020. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada. 336 stran. ISBN 9788027122547. 2019. URL info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe. 175 stran. ISBN 9788074963872. 2018. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe. 140 stran. ISBN 9788074963445. 2017. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada. 604 stran. ISBN 9788024734507. 2015. URL info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum. 179 stran. ISBN 9788024626260. 2014. URL info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ. Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 115 s. ISBN 978-80-210-6281-8. 2013. info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 117 s. ISBN 9788073687298. 2009. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex. 178 stran. ISBN 9788085783735. 2007. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H. 157 stran. ISBN 8073190672. 2007. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido. 164 stran. ISBN 8085931990. 2001. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. 2000. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. 148 s. ISBN 8085931494. 1998. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář
LV: Metody: aktivní účast studentů v diskusích (odborně-didaktické aspekty učebnic a čítanek, vliv kulturních aj. specifik recepce na práci s literaturou, respektující diskuse nad texty v heterogenních kolektivech), aktivní práce studentů s literárními texty v simulovaných situacích.
KSJ: v jazykové (komunikačně-slohové) části: vlastní výuka studujících v rámci kooperativního učení, tvorba bezpečného prostředí pro zpětnou vazbu, zpětná vazba.
Metody hodnocení
Způsob ukončení: kolokvium

Požadavky k ukončení předmětu:
Lit. část:
Zpracování podrobného učebního materiálu (pracovní list s metodickým komentářem) zohledňujícího zvolená potenciální specifika žáků v heterogenním kolektivu (kulturní zázemí, míra čtenářské zkušenosti apod.), zapojení se do vzájemného hodnocení, účast v diskusi nad pracovními listy.

Jaz. část:
Příprava na výuku v rámci semináře (společná práce skupiny studentek, resp. studentů) aplikovaná na collegium spolustudentstva; aktivní účast ve vzájemném hodnocení (živě v semináři);
a také příprava na vlastní výuku na ZŠ (min. 45 minut libovolného obsahu z témat KSJ) dle principů vyložených na semináři (pouze písemně). Příprava zohlední potenciální specifika žáků v heterogenním kolektivu (sociokulturní zázemí). Vzájemné hodnocení (online v IS MU).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/CJp203