CJp210 Podoby nejnovější české literatury

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp210/01: St 19:00–19:50 učebna 30, M. Chocholatý
CJp210/02: Čt 18:00–18:50 učebna 37, M. Chocholatý
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět nabízí pohled na polistopadový vývoj české literatury. Studujícím budou představeny základní tendence a vrstvy současné poezie a prózy v letech 1990-2020. Seznámení se s tvorbou jednotlivých autorů bude realizováno převážně formou interpretací vybraných textů. Studující obdrží systematické přehledy výrazných osobností a jejich děl. Předmět je současně příležitostí pro studující seznámit se a pochopit složitý vztah oboru (česká literatura), jak je vyučován v rámci jejich navazujícího magisterského studia, ke školnímu předmětu Český jazyk a literatura, jak je vyučován na druhém stupni základních škol, a to se zvláštním zřetelem na žáky/žákyně s odlišným mateřským jazykem. Studující tak nejen lépe porozumí, proč je obsah předmětu relevantní pro jejich vlastní studium, ale proč a jakým způsobem ho také mohou efektivně využít ve vlastní výuce, při práci s jazykově a sociokulturně heterogenní školní třídou. Studující sami pod vedením vyučujícího kriticky zhodnotí, vyberou a argumentačně podloží, která témata a v jakém rozsahu mohou být použita pro hodiny zaměřené na českou literaturu, případně i na český jazyk ve výuce na základní škole.
Výstupy z učení
Studující si osvojí znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také porozumí specifičnosti poetik klíčových autorů/autorek. Studující dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Studující - rozumí procesu psychodidaktické transformace a vztahu obor – školní předmět; - jsou schopni vybrat vhodné literární texty nejen s ohledem na vyučovaný obsah, ale také s ohledem na potřeby žáků v jazykově a sociokulturně heterogenní třídě; - aplikují vhodné výukové metody a formy, včetně žákovských interakcí, což dokážou argumentačně podložit; - anticipují žákovské miskoncepce, předjímají chybné porozumění problematice se strany žáků/žákyň; - pracují s prekoncepty vlastními i žáků, které se v heterogenní třídě mohou značně lišit; - navrhují vhodné učební úlohy a metodické postupy, které zpřístupňují učivo všem žákům v potenciálně heterogenním kolektivu (principy diferenciace); - poskytují vrstevnickou zpětnou vazbu; - reflektují jednotlivé kroky, závěrečný výstup (přípravu na hodinu) a také proces vlastního učení. Strukturovaná písemná reflexe je druhým důležitým výstupem předmětu a bude také zahrnuta do rozpravy během závěrečné zkoušky.
Osnova
  • 1. Obecná charakteristika období. Přehled významných literárních uskupení, periodik a vydavatelství. Literární věda a kritika devadesátých let minulého a první dekády 21. století a její představitelé. Pohled na výrazné literárněvědné práce po roce 1989. 2.-3. Poezie 90. let 20. století (spirituální, existenciální a empirická linie české poezie, postsurrealistické tendence, dozvuky undergroundu). 4.-5. Poezie v první dekádě 21. století a její současná podoba. 6. K problematice deníkové a memoárové literatury 90. let 20. století. 7. Podoby polistopadové prozaické postmoderny (reflexe chronotopu velkoměsta, intertextualita a její projevy). 8. Pokusy o „normalizační“ anamnézu v současné próze. 9. Prózy soukromých dramat (existenciální linie současné české prózy). 10. Podoby sebereflexe v současné próze. 11. Feminismus v současné próze (prózy o ženách a pro ženy). 12. Obraz dějinných traumat 20. století v české polistopadové próze.
  • Postup podporující strukturování učiva a navržení přípravy na hodinu pro heterogenní skupinu žáků uplatňovaný v průběhu celého semestru:
  • 1.Dobový kontext a jeho paralely v současnosti;
  • 2.Jeho zobrazení ve vybraných literárních dílech a zdůraznění jejich nadčasovosti směrem k dnešku;
  • 3.Etické a estetické normy v daných dílech a jejich relevance k dnešní době;
  • 4.Výběr modelových próz (historické zarámování a přesah do současnosti)
  • ; 5.Nástin vhodných metod a metodických postupů (interpretační a analytická práce s textem, kritické myšlení, tvůrčí psaní); studium doporučené literatury z oblasti problematiky práce s jazykově a/nebo sociokulturně heterogenní třídou;
  • 6.Skupinová / kolektivní reflexe (Rogers, 2002) výše uvedených kroků (příprava na vlastní práci studentů na návrhu konkrétní vyučovací jednotky);
  • 7.Vypracování přípravy na hodinu s použitím výše uvedeného postupu;
  • 8.Písemná reflexe jako detailní ohlédnutí se za analýzou obsahu a jeho transformací se zdůvodněním výběru úloh a metodických postupů. Jedna část reflexe je věnovaná výhradně aspektu práce s jazykově/sociokulturně heterogenní skupinou.
Literatura
  • V souřadnicích mnohosti : česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Edited by Alena Šidáková Fialová - Petr Hruška - Lenka Jungmannová. Vydání první. Praha: Academia, 2014, 817 stran. ISBN 9788020024107. info
  • V souřadnicích volnosti : česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Edited by Petr Hruška. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 738 s. ISBN 9788020016300. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Na tvrdém loži z psího vína. První. Brno: Jota-Books, 1998, 320 s. ISBN 80-725-42-001-1. info
  • MACHALA, Lubomír. Literární bludiště : bilance polistopadové prózy. Vyd. 1. Praha: Brána, 2001, 241 s. ISBN 8024207354. info
  • HAMAN, Aleš. Prozaické surfování. Olomouc: Votobia, 2001, 289 s. ISBN 80-7198-493-0. info
  • BALAŠTÍK, Miroslav. Nová jména v české poezii 90. let. Brno: CERM - akademické nakladatelství, 1998, 16 s. Literatura. ISBN 80-7204-100-2. info
  • MACHALA, Lubomír. Česká próza 90. let. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999, 25 s. ISBN 8072041207. info
  • CHOCHOLATÝ, Miroslav. Na křižovatkách nejmladší ženské poezie. Weles. Brno: Wendryňská Literárně-Estetická Společnost, 2005, IX, č. 22, s. 82-96. ISSN 1214-2948. info
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
Výukové metody
Studující si budou osvojovat znalost literárních tendencí v daném období české literatury. Studující budou vedeni k tomu, aby rozvíjeli všechny svoje literárněhistorické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Skupinové diskuse a skupinová reflexe pomohou studujícím verbalizovat tacitní znalosti a rozvíjet reflektivní kompetenci, jejímž předmětem bude didaktická transformace zvoleného a argumentačně podloženého obsahu. Vrstevnická zpětná vazba: studující se učí podávat zpětnou vazbu v bezpečném prostředí a pod vedením vyučujícího; konstruktivní zpětná vazba se zaměřuje na kvalitu učebních úloh obsažených v přípravě na hodinu a zvláště na zohlednění heterogenní skladby třídy.
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu: - aktivní účast v seminářích; - odevzdání jedné přípravy na vyučovací hodinu pro jazykově a sociokulturně heterogenní třídu, spolu se strukturovanou písemnou reflexí, která je koncipována jako detailní ohlédnutí se za analýzou obsahu a jeho transformací se zdůvodněním výběru/tvorby učebních úloh a metodických postupů. Jedna část reflexe je věnovaná výhradně aspektu práce s jazykově/sociokulturně heterogenní třídou; - ústní zkouška, ke které si studující přinesou seznam přečtených titulů. Pro studující, kteří mají předmět zapsaný jako volitelný v rámci společného základu, pouze odevzdání eseje na zadané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.