CJp405 Didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp405/01: St 8:00–9:50 laboratoř 84, R. Ošmera
Předpoklady
Předpokládám základní orientaci v literárněvědných pojmech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s učebními materiály a možnostmi jejich využití nebo tvorby při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. Seznámí se dále s různorodými metodickými postupy a formami práce při literárněvýchovných aktivitách s vybranými literárními texty, se zohledněním možných specifik práce se žáky s jiným mateřským jazykem.
Výstupy z učení
Studenti: - dokážou zhodnotit a přizpůsobit učební materiály pro výuku žáků s odlišným mateřským jazykem; - dokážou vytvořit vlastní adekvátní učební materiál; - budou schopni aplikovat různé metody a formy při práci s konkrétními texty; -budou schopni zohledňovat různá specifika žáků s odlišným mateřským jazykem.
Osnova
  • Těžištěm seminářů je přímá interpretační práce s konkrétními ukázkami jako stěžejní část přípravy učitele na vyučování literatuře a dále detailní seznámení se s nabídkou učebnic a doplňkových didaktických textů. 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace, věcné porozumění textům žáky s odlišným mateřským jazykem. Společný referenční rámec pro jazyky. Referenční popis češtiny. 2. Adaptovaná četba v češtině. 3. Seznámení se spektrem současných čítanek pro 2. stupeň základní školy a dalších učebních materiálů. 4. Adaptace učebních materiálů pro potřeby žáků s OMJ. 5. Možnosti koncipování vlastních učebních materiálů pro práci s textem (pracovních listů apod.). 6. Modelové situace - typologie žáků s OMJ. Společný jazyk a společný obraz světa. Dva zásadní činitelé při výuce literatury. 7. Vzorový metodický postup při práci s vybraným epickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 8. Vzorový metodický postup při práci s vybraným lyrickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 9. Vzorový metodický postup při práci s vybraným dramatickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 10. Vzorový metodický postup při práci s vybraným epickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 11. Vzorový metodický postup při práci s vybraným lyrickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 12. Vzorový metodický postup při práci s vybraným dramatickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ.
Literatura
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2011.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ. Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 115 s. ISBN 978-80-210-6281-8. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda a Jitka ZÍTKOVÁ. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 201 s. ISBN 978-80-210-6053-1. info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou semináře, ve kterém vyučující má roli animátora a hodnotitele a garanta. Hlavní práce bude spočívat na studentech. Na každé hodině vystoupí jeden student se svým vlastním příspěvkem.
Metody hodnocení
Způsob ukončení: zkouška Pro úspěšné absolvování předmětu student vypracuje odbornou práci, kterou zpracuje pro prezentaci, kterou musí obhájit. Druhou podmínkou je aktivní účast v semináři. Třetí podmínkou je adaptovat vybraný literární text do vybrané úrovně češtiny. Podrobnosti budou upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.