CJp409 Komunikace s cizincem

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp409/01: Út 12:00–13:50 učebna 78, M. Lollok
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí základní zásady komunikace s cizincem. Rozumí pojmu interkulturní senzitivita a jsou v tomto ohledu připraveni se nadále rozvíjet. Rozumí specifikům komunikace se žákem cizincem a s dospělým cizincem. Osvojí si základní principy verbální (mluvené i písemné) i neverbální komunikace s cizincem.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - použít základní zásady komunikace s cizincem. - vysvětlit princip tzv. interkulturní senzitivity v rámci multikulturního vzdělávání. - verbálně (písemně i ústně) komunikovat s žákem-cizincem, popřípadě jeho zákonnými zástupci. - vysvětlit typová specifika komunikace s jedinci určitých kultur. - objasnit specifika neverbální komunikace určitých kultur. - rozumět specifikum multikulturní komunikace.
Osnova
  • 1. Obecné zásady komunikace s cizincem. 2. Interkulturní senzitivita – teorie a praxe. 3. Specifika komunikace se žákem-cizincem. 4. Specifika komunikace s dospělým cizincem. 5.–6. Neverbální komunikace – kulturní universalia a specifika (piktogramy; prostředky parajazykové; řeč těla – mimika, gestika, proxemika, haptika, zrakový kontakt ad.). 7.–8. Verbální komunikace – písemná (způsoby oslovení; tykání x vykání). 9. Verbální komunikace – mluvená; podávání informací a instruování. 10.–11. Problémová témata a tabu v jednotlivých kulturách. 12. Odlišné vnímání kulturních specifik.
Literatura
    povinná literatura
  • KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Online. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. [citováno 2024-04-23] URL info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Online. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. 167 s. ISBN 9788073875022. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • HÁDKOVÁ, Marie – JINDRÁČEK, Václav. Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 142 s. ISBN 978-80-7414-469-1.
  • PRŮCHA, Jan. Etnopedagogika. Pedagogika, roč. 52, 2002, s. 195–205. ISSN 2336-2189
  • HEINZOVÁ, Kristina. Intercultural communication. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2001. 71 s. ISBN 80-7248-120-7.
  • BOČÁNKOVÁ, Milena. Intercultural communication: typical features of the Czech, British, American, Japanese, Chinese and Arab cultures. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2006. 142 s. ISBN 80-245-1081-2.
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Online. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 116 s, [citováno 2024-04-23] info
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Online. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 116 s, [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Online. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007. 220 s. ISBN 9788073672805. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍK, Zdeněk. Interkulturní výcvik a etnopedagogika v praxi: projekt "Argonauts of Europe". Online. Komenský, odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Pedagogická fak Masarykovy univerzity, 2004, roč. 129, č. 1, s. 34 - 38. ISSN 0323-0449. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Typ výuky: seminář. Seminář, aktivní práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu. Četba a reflexe zadaných studijních materiálů. Diskuse ve skupině, prezentace projektu.
Metody hodnocení
Kolokviální rozprava nad jedním z témat kurzu; předpokladem je a) příprava referátu (k jedné z vybraných dílčích oblastí tématu komunikace s cizincem) a zároveň b) reflexe vybraného studijního materiálu (vybraného písemného zdroje nebo doporučené přednášky odborníka z praxe).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.