CJp422 Testování a hodnocení jedinců s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–12:50 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti porozumí problematice hodnocení a testování jedinců s odlišným mateřským jazykem. Jsou schopni vysvětlit současné pojetí SERRJ a jazykové zkoušky jako součásti žádosti o udělení občanství ČR. Umějí vytvořit jednoznačně formulované úkoly a otázky pro testování jedinců s odlišným mateřským jazykem.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - podat přehled o základních metodách a systémech testování češtiny jako cizího jazyka - podat přehled o jednotlivých součástech typického testování češtiny jako cizího jazyka (poslech, mluvení, gramatika, psaní, případně další testované oblasti) - vypracovat standardní formulace otázek a úkolů, - ohodnotit písemné i ústní výstupy z písemného testování cizinců. - kategorizovat jednotlivé úrovně znalostí cizího jazyka (zejména na základě SERR).
Osnova
  • 1. Pojem hodnocení a testování znalostí cizího/druhého jazyka; 2. Způsoby testování znalostí cizího/druhého jazyka (čtení poslech, psaní, mluvení); 3. Kategorizace úrovní znalosti cizího jazyka – požadované znalosti a kompetence; 4. SERRJ – Společný evropský referenční rámec; 5. Hodnocení jazykových znalostí českého jazyka u nerodilých mluvčích; 6. Specifika testování a hodnocení českého jazyka v souvislosti s jeho stratifikací; 7. Analýza a komentář konkrétních výstupů testovaní; 8. Zkouška z českého jazyka jako součást žádosti o udělení občanství ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
    doporučená literatura
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370. info
  • • Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny - úroveň B2, Karolinum, 2016
  • HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
  • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. info
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 207 s. ISBN 808690315X. info
Výukové metody
Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. prostudovat zadanou odbornou literaturu; 2. odevzdat/přednést seminární práci/referát. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy přednáška probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.