CORE068 6x o smyslu občanství

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
JUDr. Bc. Radovan Malachta, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 29/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na význam "občanství" v naší společnosti. Odpovídá na základní otázky spojené s konceptem občanství: Jaké jsou historické kořeny občanství a jak se v různých kontextech proměňovalo až do současnosti; jaké základní občanské kompetence jsou předpokladem pro jeho úspěšné naplňování; jaká omezení z povahy občanství plynou; jaká přináší práva a povinnosti; jaká je praxe občanství v ČR? Jde o obecný úvod do problematiky, a tedy o všeobecný základ určený všem studujícím na MU. Cílem takto obecně koncipovaného kurzu je posilovat občanské kompetence studujících MU napříč obory. Součástí těchto kompetencí je i porozumění tomu, kde se „občanství“ jako koncept bere a jakým způsobem je zabudováno v principech fungování naší společnosti.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je nabídnout neoborovým studentům nejenom teoretická východiska, ale také konkrétní příklady, které se dotýkají naší aktuální současnosti i různých vědních oborů. Společenské vědy, filosofie i etika jsou oblasti vědění, které se aktivně zabývají výsledky práce jiných oborů. Můžeme zmínit např. etický rozměr zdravotní péče, povinnosti veřejně činných osob, odpovědnost technologických firem, demokratizační procesy v ne-západních společnostech, kolapsy rozvojové pomoci atd. Předmět přináší studujícím jiný pohled na jejich vlastní obory, a tak bude odhalovat a zdůrazňovat občanský rozměr jejich odborných aktivit. Po absolvování předmětu by tedy měli být schopni charakterizovat sociální a občanskou roli své vlastní odborné profese.
Osnova
  • Přesný průběh předmětu bude popsán s Interaktivní osnově a sylabu, jež budou dostupné v 1. týdnu semestru. Témata a jejich popis jsou orientační. 1. Úvodní hodina - seznámení s průběhem předmětu, organizační pokyny 2. Co znamená slovo občan: Úvodní hodina; charakteristika konceptu občanství, jeho proměny v historii a jeho moderní souvislosti; vztah pojmů občanství a obec, ale také stát, veřejnost, soukromí; universita jako obec. Studující získají základní představu o historických kořenech a principech občanství v západní společnosti. 3. Bytí občanem: Jaké kompetence musíme/máme mít, abychom byli schopni být občany? Principy a součásti výchovy k občanství; formování identity občana. Studující získají přehled o podmínkách nutných k tomu, aby byli lidé erudovanými aktéry občanské praxe. 4. Občanství jako forma solidarity: formování hranic občanství, národy, nacionalismus, vlastenectví; občanství jako západní koncept a problematičnost jeho uplatňování v ne-západních kulturách. Studující budou schopni kriticky přemýšlet o konceptu občanství jako nutné podmínce fungování demokratických společností, které ale má z hlediska globálních politik své nutné limity. 5. Občanství jako odpovědnost: Člověk ve vztahu ke druhým i k prostředí; etický rozměr občanství, odpovědnost vůči druhým v období krizí, občanství jako individuální projekt, vztah odpovědnosti a svobody. Studující budou schopni posuzovat občanství jako individuální sociální jednání, které může mít dopad na druhé i na naše životní prostředí obecně. 6.Občanství jako praxe: od volební účasti po formy občanské neposlušnosti; disent. Studující získají přehled o šíři pojmu občanství v soudobé společnosti, budou mít přesnou představu o tom, co je to tzv. „aktivní občanství“. 7. Občanství jako mocenský akt: občanství jako prostor mocenské praxe; politika, ideologie, média a demokracie. Studující budou schopni popsat občanství jako potenciál k uplatnění vlastní či skupinové moci.
Výukové metody
Přednáška; diskuze; Iwalk metoda
Metody hodnocení
K úspěšnému absolvování předmětu je třeba splnit písemný online test (80%) založený na informacích z přednášek a povinné literatury, která bude zveřejněna v interaktivní osnově kurzu, a povinné absolvování Iwalk metody (včetně zkouškového období)
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/CORE068