CORE070 Globální problémy lidstva

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Korvasová (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit globální témata a problémy, které jsou náplní globálního rozvojového vzdělávání, které jsou součástí celoživotního vzdělávacího procesu. Studující získá znalosti, které mohou přispět k pochopení rozdílů a podobností mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích. Součástí bude i rozvinutí postojových hodnot studentů, budování kritického myšlení a projevení vlastního názoru tak, aby se byli studující i schopni a ochotni aktivně podílet na řešení lokálních nebo globálních problémů. Předmět reaguje na aktuální trendy geografického vzdělávání, bude se zaměřovat na vybraná témata prezentovaná z geografického pohledu, a rovněž i na porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- sbírat, třídit a kriticky hodnotit informace spojené s globálními problémy;
- pojmenovat cíle trvalé udržitelnosti a globální problémy s nimi spojené;
- uvést příklady důsledků vybraných globálních problémů (např. klimatické změny);
- navrhnout případná opatření a řešení problémů v lokálním, ale i globálním měřítku;
- uvědomit si vlastní roli ve světě a zhodnotit udržitelnost svého jednání.
Osnova
  • 1. Co jsou globální rozvojové problémy a jak je reflektovat ve vlastním jednání?
  • 2. 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs)
  • 3. Klimatická změna a její projevy na Zemi
  • 4. Klimatická změna: jak ovlivňuje každodenní život
  • 5. Požáry: zkušenosti ze zahraničí i ČR
  • 6. Sucho a jak se s ním vypořádat: případová studie Sahelu a ČR
  • 6. Stárnutí populace: případová studie z jižní Koreji
  • 8. (Ne)udržitelná doprava aneb cesta od Suezu do Brna
  • 8. Udržitelná města a obce
  • 10. Dostupné a čisté energie
Výukové metody
Kombinace přednášky a případně i skupinové práce v učebně nebo v terénu.
Metody hodnocení
Studující se bude v průběhu semestru aktivně účastnit výuky, podílet se na skupinových pracích a na závěr semestru odprezentuje semestrální úkol. Předmět bude zakončen kolokviem a rozpravou o vybraném tématu, které studující uvede do kontextu lokálního a globálního měřítka.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.