Ch4_5P1P Didaktika chemie I

Pedagogická fakulta
podzim 1999
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Alena Vozdecká
Předpoklady
Ch4_4P5Z Souborná (postup.) zk.z chemie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • I. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s klasickými, např. přírodovědnými obory, možnosti kvantifikace vědních oborů, sociální dimenze ve vědecké práci, co dále s Descartovským pojetím vědy.
  • II. Informace - komunikace - humanizace, hledání stylu a smyslu ve vědě a vzdělávání. Výuka chemie nikoliv jako cíl, ale jako prostředek k hledání a realizaci cílů vyšších. Výuka chemie musí být víc než pouhým modelem bázového vědního oboru.
  • III. Harmonie a disharmonie, racionální a emotivní, text a kontext, informace a formace atp. ve výuce chemie na ZŠ.
  • IV. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho universální aplikace ve všech fázích vyučovacího procesu. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie a jejich situační uplatňování ve vyučování.
  • V. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace.
  • VI. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie. Motivace k pochopení nezbytnosti celoživotního vzdělávání, vzdělání jako nástroj k řešení sociálních problémů.
  • VII. Komunikace ve výuce chemie a jeho zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu.
  • VIII. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.
  • IX. Smysl a systém kontroly ve vyučování chemie. Diagnóza chemické školní práce, její formy a eventuální dopady, kontrola jako prostředek k technologické inovaci.
  • X. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka.
  • XI. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. 2. a 3. stupni ZŠ a SŠ.
  • XII. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.
  • XIII. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.
  • XIV. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce.
  • XV. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady.
  • XVI. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Situace, jako základní entita chemické školní práce. Identifikace, kvalifikace a řešení standardních a nestandardních situací ve výuce chemie. Základní teze teorie konfliktu.
  • XVII. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie.
  • XVIII. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ.
Literatura
  • Budiš J.: Přednášky z didaktiky chemie.
  • Budiš J. a kol.: Technika a didaktika školních chemických pokusů I a II. PdF MU, Brno 1982, 1984.
  • Platné učebnice chemie, popř. metodické příručky pro ZŠ.
  • Pachman E. a kol.: Speciální didaktika chemie. SPN, Praha 1985.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • Kolektiv: Co dál s přípravou učitelů chemie. Sborník PdF MU, Brno-Šlapanice, 1994.
  • Budiš J.: Video ve škole. Monografie, PdF MU, Brno 1992.
  • Pietraszinski Z.: Tvorivé riadenie. Obzor, Bratislava 1986.
  • Kolektiv: Profesionální rozvíjení a seberozvíjení. Sborník PdF, Ostrava 1989.
  • Chemický občasník: vědecko pedagogický časopis katedry chemie. PdF MU Brno.
  • BUDIŠ, Josef, Milan HAMINGER, Luděk JANČÁŘ, Lenka KACETLOVÁ, Gabriela MAČKOVÁ a Bohunka MAREČKOVÁ. Historie chemie slovem a obrazem. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 100 s. ISBN 80-210-1080-0. info
  • Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995, 101 s. ISBN 8070420820. info
  • VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 365 s. ISBN 8004224636. info
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
  • TRTÍLEK, Josef, Viktor HOFMANN a Jiří BOROVIČKA. Školní chemické pokusy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 304 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003.