Ch4_5P1P Methodology - Chemistry 1

Faculty of Education
Autumn 1999
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Alena Vozdecká
Prerequisites (in Czech)
Ch4_4P5Z Complex Exam in Chemistry
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • I. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s klasickými, např. přírodovědnými obory, možnosti kvantifikace vědních oborů, sociální dimenze ve vědecké práci, co dále s Descartovským pojetím vědy.
  • II. Informace - komunikace - humanizace, hledání stylu a smyslu ve vědě a vzdělávání. Výuka chemie nikoliv jako cíl, ale jako prostředek k hledání a realizaci cílů vyšších. Výuka chemie musí být víc než pouhým modelem bázového vědního oboru.
  • III. Harmonie a disharmonie, racionální a emotivní, text a kontext, informace a formace atp. ve výuce chemie na ZŠ.
  • IV. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho universální aplikace ve všech fázích vyučovacího procesu. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie a jejich situační uplatňování ve vyučování.
  • V. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace.
  • VI. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie. Motivace k pochopení nezbytnosti celoživotního vzdělávání, vzdělání jako nástroj k řešení sociálních problémů.
  • VII. Komunikace ve výuce chemie a jeho zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu.
  • VIII. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.
  • IX. Smysl a systém kontroly ve vyučování chemie. Diagnóza chemické školní práce, její formy a eventuální dopady, kontrola jako prostředek k technologické inovaci.
  • X. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka.
  • XI. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. 2. a 3. stupni ZŠ a SŠ.
  • XII. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.
  • XIII. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.
  • XIV. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce.
  • XV. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady.
  • XVI. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Situace, jako základní entita chemické školní práce. Identifikace, kvalifikace a řešení standardních a nestandardních situací ve výuce chemie. Základní teze teorie konfliktu.
  • XVII. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie.
  • XVIII. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ.
Literature
  • Budiš J.: Přednášky z didaktiky chemie.
  • Budiš J. a kol.: Technika a didaktika školních chemických pokusů I a II. PdF MU, Brno 1982, 1984.
  • Platné učebnice chemie, popř. metodické příručky pro ZŠ.
  • Pachman E. a kol.: Speciální didaktika chemie. SPN, Praha 1985.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • Kolektiv: Co dál s přípravou učitelů chemie. Sborník PdF MU, Brno-Šlapanice, 1994.
  • Budiš J.: Video ve škole. Monografie, PdF MU, Brno 1992.
  • Pietraszinski Z.: Tvorivé riadenie. Obzor, Bratislava 1986.
  • Kolektiv: Profesionální rozvíjení a seberozvíjení. Sborník PdF, Ostrava 1989.
  • Chemický občasník: vědecko pedagogický časopis katedry chemie. PdF MU Brno.
  • BUDIŠ, Josef, Milan HAMINGER, Luděk JANČÁŘ, Lenka KACETLOVÁ, Gabriela MAČKOVÁ and Bohunka MAREČKOVÁ. Historie chemie slovem a obrazem (History of Chemistry In Written and Illustrated Form). Brno: Masarykova univerzita, 1995, 100 pp. ISBN 80-210-1080-0. info
  • Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995, 101 s. ISBN 8070420820. info
  • VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 365 s. ISBN 8004224636. info
  • PACHMANN, Eduard and Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
  • TRTÍLEK, Josef, Viktor HOFMANN and Jiří BOROVIČKA. Školní chemické pokusy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 304 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn1999/Ch4_5P1P