Ch4_5P6X Pedagogická praxe průběžná

Pedagogická fakulta
podzim 2002
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Alena Vozdecká
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předpoklad: Ch4_4P2P && Ch4_3p4p
Mateřské obory/plány
Osnova
  • I. Úvodní vstup do pedagogické praxe: cíl a význam, její třístupňová organizace; založení pedagogického deníku, příprava rozboru vyučovacích hodin; příprava samostatných výstupů studentů - odborná a didaktická připravenost, organizace různých typů vyučovacích hodin, reakce na standardní i nestandardní situaci ve třídě, práce s didaktickou technikou, metody udržování kázně, požadavky na jazykový projev, vystupování apod. Školní a mimoškolní chemická zájmová činnost.
  • II. Úvodní vstup do pedagogické praxe (2. část): porovnávání jako základní forma hospitace; osnova hospitačního záznamu; pravidla chování studentů PdF MU ve cvičných školách; podíl studentů na asistentských pracech cvičného učitele (příprava pomůcek k výuce, oprava písemných prací, seznámení s metodikou administrativní práce učitele, např. vyplňování třídních knih a další školní dokumentace včetně evidence prospěchu a chování), seznámení s vybavením kabinetu, laboratoře, odborné pracovny; stanovení požadavků k zápočtu, vybavení studentů potřebnou dokumentací.
  • III. - VII. Společné náslechy a hospitace ve vybraných školách a školských zařízeních. - návštěva Centra volného času Lužánky. Obsah, formy a metody práce přírodovědných kroužků s akcentem na chemickou zájmovou činnost. - návštěva Domu ekologické výchovy Lipka. Náslech při dvou přírodovědných programech; podíl na organizaci, odborné přípravě a tvorbě ekologického programu pro vybrané věkové kategorie žáků. - společná hospitace ve dvou hodinách přírodovědy na I. stupni ZŠ v tématických celcích Voda a Vzduch. Analýza hodin - přednosti integrované přírodovědecké výuky. - společné hospitace v hodinách chemie na vybraných ZŠ a nižším stupni vybraných gymnázií. Při rozborech možnost srovnání různých typů tříd, např. s přírodovědným zaměřením (ZŠ Křídlovická), sportovním zaměřením (ZŠ Herčíkova), humanitním zaměřením (ZŠ Chalabalova), bez specializace (ZŠ Heyrovského), nižší ročníky gymnázií (Biskupské gymnázium, Gymnázium na Slovanském náměstí).
  • VIII - XII. Výstupy studentů podle individuální písemné a praktické přípravy i pokynů cvičných učitelů. Rozbory vyučovacích hodin a jejich hodnocení jednak cvičným učitelem (pravidelně), jednak vyučujícím vysokoškolským učitelem pověřeným kontrolou praxe (1x za semestr).
Literatura
  • Rys J.: Hospitace v~pedagogické praxi. Praha, SPN 1989.
  • Musilová E. a kol.: Pedagogická praxe posluchačů studia učitelství chemie. Brno, UJEP 1989
  • JANÁS, Josef a Žofie MORAWITZOVÁ. Pedagogická praxe z fyziky. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 91 s. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 147 s. info
  • KLIČKOVÁ, Marie. Problémové vyučování ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 118 s. ISBN 8004235220. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 247 s. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední : sborník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 186 s. info
  • BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování na základních školách. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 116 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Od teorie k praxi vyučování na střední všeobecně vzdělávací škole. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 206 stran. URL info
  • Cvičení z pedagogické praxe. Edited by Eva Vyskočilová. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 94 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: pedagog. praxe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2003.