Ch4_7P4S Historie chemie

Pedagogická fakulta
podzim 1999
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Alena Vozdecká
Předpoklady
Ch4_4P5Z Souborná (postup.) zk.z chemie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • I. Historie chemie
  • - obecný význam dějin
  • - utváření vztahů mezi přírodou a člověkem
  • - filozofické aspekty dějin přírodních věd
  • II. Historie chemie jako kontextová stránka chemického učebního textu
  • - vztah textu a kontextu
  • - vnímání, myšlení, reprodukce a produkce ve výuce, vztah historických poznatků k informativní a formativní stránce učiva
  • - konkrétní aplikace historických poznatků ve výuce chemii, možný didaktický dopad.
  • III. Předmět přírodních věd, místo chemie v systému věd, základní zákonitosti a etapy vývoje přírodních věd
  • - problémy poznatelnosti světa
  • - věda, význam a smysl vědeckého poznání
  • -přehled základních etap vývoje přírodních věd.
  • IV. Chemie starověku
  • - charakteristika paleolitu a neolitu, doba železná
  • - empirické poznávání přírodních skutečností
  • - starověk jako základ pro formulaci budoucích poznatků, význam zvládnutí ohně.
  • V. Řecká a římská věda
  • - význam oddělení vědy od techniky
  • - položení základu abstraktních věd
  • -úroveň řecké a římské vědy a techniky
  • -korpuskularismus a teorie čtyř živlů.
  • VI. Islámská kultura, chemie starých Indů
  • - charakteristika Islámu a jeho srovnání s jinými náboženskými směry
  • - islámská kultura jako reakce na helenismus
  • - chemie Indů, návaznost na starověké civilizace.
  • VII. Chemie středověku
  • - charakteristika období, srovnání s helénismem a Islámem
  • - přírodní vědy a náboženství
  • - dějiny alchymie a její přínos pro moderní chemii
  • - iatrochemie a její vztah k alchymii.
  • VIII. Období 17. a 18. století
  • - renesance a její dopady na přírodní vědy
  • - význam a dopady flogistonové teorie
  • - korpuskularismus jako základ vědecké chemie
  • - cesty chemie ke kyslíku
  • - Descartes, Boyle, Dalton a Lavoisier.
  • IX. Chemie 19. století
  • - charakteristika tohoto období
  • - integrace a diferenciace v chemii 19. století
  • - Od Wohlera po Becquerela
  • - akcelerace přírodovědného poznání, technologizace chemie.
  • X. Chemie do druhé světové války
  • - konstrukce a destrukce v aplikaci přírodních věd
  • - kvantová mechanika, kvalitativní předěl v chápání chemie
  • - přírodovědné osobnosti 20. století.
  • XI. Podíl českých vědců na rozvoji světové chemie.
  • XII. Perspektivy chemie, computerizace a její dopady ve vědě a vzdělání.
  • Věda a umění, jejich jedinečnost a partnerství.
Literatura
  • Budiš J. a kol.: Stručný přehled historie chemie. Učební text PdF MU, Brno 1997.
  • BUDIŠ, Josef. Stručný přehled historie chemie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 54 s. ISBN 8021014636. info
  • BUDIŠ, Josef, Milan HAMINGER, Luděk JANČÁŘ, Lenka KACETLOVÁ, Gabriela MAČKOVÁ a Bohunka MAREČKOVÁ. Historie chemie slovem a obrazem. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 100 s. ISBN 80-210-1080-0. info
  • Engels S., Nowak A.: Chemické prvky historie a současnost. SNTL, Praha 1977.
  • Čížek F., Fajkus B.: Čítanka z dějin chemie a biologie. PřF UK Praha.
  • Novotný V., Banýr J.: Vybrané kapitoly z dějin chemie a chemického průmyslu. PdF UK Praha, 1991.
  • Fischer K.: Vorn Werden der Chemie. Obzor, Bratislava, 1980 (skripta ped. Školy, Potsdam, 1980).
  • Kolektiv: Malá encyklopedie chemie. Obzor, Bratislava 1980.
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Translated by J. Munková - E. Munk - Stadler. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 460 s. URL info
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Translated by J. Munková - E. Munk - Stadler. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 509 s. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002.