Ch4_7P5S Diplomový seminář z chemie I

Pedagogická fakulta
podzim 1999
Rozsah
0/2/0. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Alena Vozdecká
Předpoklady
Ch4_6P1L Didaktika chemie III
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • I. Descartovské pojetí vědy a její zařazení do společenských struktur. Věda a praxe. Základní a aplikovaný výzkum. Věda, ekonomika, ekologie, etické a filosofické aspekty.
  • II. Klasický přístup k řešení vědeckého tématu. Tradiční a alternativní informační zdroje, vědecké publikace. Formy konfrontace řešení a přístupů (konference, workshopy, odborné články). Publikace řešení versus empirická zkušenost. Internet a vědecká práce.
  • III. Modelový přístup k řešení vědeckého tématu. Příklad konkrétní vědecké práce a její analýza (Chemicky instrumentované povodí Bělé a Semiče). Zvolený přístup, jeho výhody a nedostatky.
  • IV. Přírodovědné a humanitní vědy. Cíle, metody, specifikace. Učitel chemie a jeho vědecké aspirace. Další vzdělávání učitelů a jejich možnosti vědeckého a pedagogického růstu.
  • V. Vědecké metody a jejich uplatnění, evidence přístupů, dokumentace a analýza výsledků.
  • VI. Problematika výběru témat pro diplomovou práci. Obsahová struktura práce: současný stav problematiky, hypotéza, cíl práce, dílčí cíle, očekávané výstupy a perspektivy tématu. Uplatnění výsledků v praxi.
Literatura
  • Zapletal I.: Kapitoly z~metodologie vědy se zaměřením na pedagogické vědy. Praha, UK 1981.
  • KOŘÍNEK, Miroslav. Metody a techniky pedagogického výzkumu : učební text pro studenty pedagogických fakult a pro postgraduální studium učitelů a školských pracovníků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 139 s. info
  • Další doporučené odborné časopisy a práce Russela, Descarta, Popra, Bělohradského, Patočky atp.
  • Pokyny děkana PdF MU v~Brně o~státních závěrečných zkouškách.
  • Gončarov N. K.: Metodologie a metody výzkumu v~pedagogice. In: Pedagogika 1966, 2, 137-149.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.