DAPVZ13 Didaktika výchovy ke zdraví 3

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
20 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na poznatky a zkušenosti účastníků/účastnic osvojované v průběhu studia školní pedagogiky, obecné didaktiky a didaktiky výchovy ke zdraví 1 a 2. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů výchovy ke zdraví. Předmět je zaměřen na rozvoj profesních kompetencí učitele, především formou práce s konkrétním tématem výchovy ke zdraví a jeho didaktickou transformací.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je účastník/účastnice schopen/schopna: • aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín a oborové didaktiky VkZ 1,2; • didakticky transformovat témata obsažená v RVP ZV; • analyzovat mezipředmětové vazby; • připravovat a realizovat výuku výchovy ke zdraví; • analyzovat a hodnotit hodiny výchovy ke zdraví; • definovat specifické problémy vyučování v oboru výchova ke zdraví na ZŠ; • používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví.
Osnova
  • 1.-3. Analýza učebnice výchovy ke zdraví v kontextu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví (cíle, výstupy, učivo) a její zhodnocení. 4.-6. Didaktická transformace vybraného tematického celku (učiva v RVP ZV). 7.-10. Reflexe vytvořeného materiálu a realizace vybraných témat v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání - výchova ke zdraví
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ, 2020. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • Standardy pro základní vzdělávání - výchova ke zdraví. 2013
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • MARÁDOVÁ, Eva, 2014. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 79 s. ISBN 9788072906628.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ, Martina GRYCOVÁ, Hana HORKÁ, Marta KUCHAŘÍKOVÁ, Olga NOVOTNÁ, Hana PRACHAŘOVÁ, Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ, Petra SUQUET, Lucie TEŠNAROVÁ, Jitka TICHÁ a Petra VYSTRČILOVÁ. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 24 s. ISBN 978-80-210-9581-6. Čítárna Munispace info
  • KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 192 s. ISBN 9788072389308. info
    doporučená literatura
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou webinářů a samostatné práce.
Metody hodnocení
Účastník/účastnice didakticky transformuje vybrané téma z RVP ZV – VkZ do pěti vyučovacích jednotek (nebo projektu). Účastníci prezentují ve skupině vytvořený materiál, reflektují a diskutují prezentovaná témata. Semestrální úkol je součástí portfolia účastníka/účastnice v oborové didaktice.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/DAPVZ13