DAPVZ2 Problematika bezpečí ve školním prostředí

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
20 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je získání znalostí z oblasti prevence bezpečí ve školním prostředí a laické první pomoci a osvojení dovedností posluchačů poskytnout základní ošetření a laické první pomoc u akutních i chronických nemocí a úrazů. Cílem předmětu je připravit účastníka/účastnici tak, aby teoreticky i prakticky ovládat problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí a laické první pomoci a dokázal ji didakticky transformovat do výuky na ZŠ.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude účastník/účastnice schopen/schopna: • teoreticky a prakticky ovládat první pomoc • reagovat v případě krizové a mimořádné situace • poskytnout adekvátní první pomoc • dbát na vlastní bezpečí a uvědomovat si rizika spojená s poskytováním první pomoci • ukotvit téma bezpečí ve školním prostředí dle RVP ZV.
Osnova
  • 1. blok: Preventivní péče o zdraví, bezpečné chování v různých životních situacích a různých dopravních prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel; osobní bezpečnost žáku – jak se chovat k sobě navzájem, ohrožení zdraví při hrách a mimoškolních aktivitách. 2. blok: E-bezpečí. 3. blok: První pomoc: Standardy PP pro laiky. Druhy zdravotnické první pomoci; základní druhy zdravotnického třídění; prevence úrazů (při sportovní a zájmové činnosti, v dopravě a v terénu, vazba na věkové zvláštnosti dětí). Analýza traumatologického plánu ZŠ. 4. – 7. blok: Vybrané stavy PP: Bezvědomí a resuscitace, aspirace cizího tělesa, neúrazové urgentní stavy, vnitřní a vnější krvácení, otravy a poleptání, termická poškození, poranění pohybového aparátu, poranění páteře. 8. blok: Základy zdravotnické dokumentace, práva a povinnosti zdravotníků zotavovacích akcí. Pandemický plán. IHR. Ochrana veřejného zdraví, základy hygienických a protiepidemických opatření. 9. blok: Základy psychologické první pomoci, zvládání davové psychózy. Portály k výuce první pomoci a bezpečí. 10. blok: Nácvik první pomoci – repetitorium (prezenční výuka).
Literatura
    povinná literatura
  • WHO: www.who.int
  • Metodické materiály Být připraven, znamená přežít 1-3
  • MINISTERSTVO VNITRA. 2019. Modul J Ochrana obyvatelstva a krizové řízení pro pedagogické pracovníky. [online]. Praha: MV ČR: https://www.hzscr.cz/clanek/moduly-dle-platne-koncepce-vzdelavani-v-oblasti-ochrany-obyvatelstva-a-krizoveho-rizeni-2017.
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN, Petr ZAORAL a Petra SEBEROVÁ. Metodický materiál k výuce první pomoci. 3., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7674
  • Hasičský záchranný sbor České republiky: https://www.hzscr.cz/
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • E-bezpečí: www.e-bezpeci.cz
  • Dětství bez úrazů: https://detstvibezurazu.cz/
  • Česká resuscitační rada: https://www.resuscitace.cz/
    doporučená literatura
  • Glesler, P. Marsha. Fire And Life Safety Educator Principles And Practice. ISBN 9781284041972
  • Projekt Bezpečná škola: http://www.bezpecna-skola.cz/
  • KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 180 s. ISBN 9788024742007. info
  • KELNAROVÁ, Jarmila, Jana SEDLÁČKOVÁ, Jana TOUFAROVÁ, Zuzana ČÍKOVÁ a Eva MATĚJKOVÁ. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 183 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2183-5. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou webináře.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Didaktické zpracování vybraného tématu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DAPVZ2