DAPVZ9 Didaktika výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
16 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na poznatky a zkušenosti účastníků/účastnic osvojované v průběhu studia školní pedagogiky, obecné didaktiky a didaktiky výchovy ke zdraví 1. Předmět reaguje na nové poznatky oboru (výchovy ke zdraví) a pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů výchovy ke zdraví. Předmět je vystavěn z bloků: 1. kurikulární dokumenty a výchova ke zdraví, 2. specifika didaktiky výchovy ke zdraví, 3. didaktická transformace učiva.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice: • aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín; • definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole; • zařadí výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV; • definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví; • používá aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku; • s porozuměním používat základní odbornou terminologii výchovy ke zdraví.
Osnova
  • 1. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví – charakteristika vzdělávací oblasti. 2. Očekávané výstupy a obsah vzdělávání výchovy ke zdraví v RVP ZV, Standardech ZV – VkZ, Metodických komentářích ke Standardům ZV – VkZ. Revize kurikulárních dokumentů. 3. Učebnice ve výchově ke zdraví. Učební pomůcky. 4. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví. Analýza výchozího stavu a potřeb školy. 6. Plánování výuky ve výchově ke zdraví. Edukační cíle ve výchově ke zdraví. Motivace ve výchově ke zdraví. 7. Organizační formy výuky výchovy ke zdraví. Výukové metody ve výchově ke zdraví. 8. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání - výchova ke zdraví
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • Standardy pro základní vzdělávání - výchova ke zdraví. 2013
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ, 2020. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • KREJČÍ, Milada, Lenka ŠULOVÁ, František ROZUM a Dagmar HAVLÍKOVÁ. Výchova ke zdravému životnímu stylu : hybridní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Plzeň: Fraus, 2021, 200 stran. ISBN 9788074897320. info
    doporučená literatura
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou webinářů a samostatné práce.
Metody hodnocení
Účastník/účastnice didakticky transformuje vybrané téma z RVP ZV – VkZ do jedné vyučovací jednotky. Účastníci/účastnice prezentují ve skupině vytvořený materiál, reflektují a diskutují prezentovaná témata. Semestrální úkol je součástí portfolia účastníka/účastnice v oborové didaktice.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DAPVZ9