DCJC006 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka, a to v oblasti: a) výzkumných metod; b) sběru výzkumného vzorku; c) zpracování dat a prezentace výsledků.
Výstupy z učení
Studenti umí vhodně formulovat výzkumné cíle a otázky, zvolit vhodnou metodu sběru dat a metodu analýzy dat, definovat základní soubor a vybrat adekvátně soubor výběrový. Umí sesbírat kvalitní data a adekvátně je zpracovat a analyzovat a interpretovat a prezentovat výsledky, včetně jejich zasazení do kontextu dosavadních zjištění.
Osnova
  • Předmět je úvodem k východiskům, postupům a metodám výzkumu a zpracování dat v oblasti osvojování cizího jazyka. Ukazuje specifika tohoto oborového výzkumu, představuje základní tematické okruhy zkoumané v současnosti v dané oblasti. Tematické okruhy: •Význam a využití výzkumu v didaktice cizích jazyků. Vybrané teorie v lingvistickém a pedagogicko-psychologickém výzkumu jako jeho východiska. •Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Ukázky výzkumů. Mezinárodní komparativní výzkum. •Specifika metod sběru, zpracování a analýzy dat ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Software. •Formát a struktura zprávy z výzkumu APA. Standardy výzkumu. Citační norma.
Literatura
    povinná literatura
  • DÖRNYEI, Zoltán. Research methods in applied linguistics : quantitative, qualitative, and mixed methodologies. First published. Oxford: Oxford University Press, 2007, 336 stran. ISBN 9780194422581. info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
    doporučená literatura
  • Studie z časopisů: Language Learning, Applied Psycholinguistics, The Modern Language Journal, Journal of Pragmatics, Sociolinguistics and Language Acquisition, Language Learning Journal, Linguistics and Education
  • Dörnyei, Z. Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing (SLA Research: Theoretical & Methodological Issues). Mahwah, NJ : Erlbaum, 2003.
  • Winzer-Kiontke, B. Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung, SRN : VDM Verlag, 2008.
  • Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. Edited by Abbas Tashakkori - Charles Teddlie. 2nd ed. London: Sage, 2010, xv, 893. ISBN 9781412972666. info
  • GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007, x, 212. ISBN 9780805860351. info
  • MACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research : methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xv, 405. ISBN 0805842497. info
  • GUIDÈRE, Mathieu. Méthodologie de la recherche : guide du jeune chercheur en lettres, langues, sciences humaines et sociales : maîtrise, DEA, master, doctorat. Nouv. éd. rev. et augm. Paris: Ellipses, 2004, 127 s. ISBN 2729821767. info
  • Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Edited by Abbas Tashakkori - Charles Teddlie. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003, xv, 768. ISBN 0761920730. info
  • SELIGER, Herbert W. a Elana SHOHAMY. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press, 1989, 270 s. ISBN 0-19-437067-4. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, individuální konzultace
Metody hodnocení
Prezentace výsledků pilotní fáze výzkumu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.