DCJDR_IMP2 Metodologie vědecké práce v pedagogice 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_IMP1 Metodologie v pedagogice 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 0. Tematický okruh – uvedení do předmětu
  • Od pedagogického výzkumu k výzkumu vzdělávání – vývoj, stav, perspektivy
  • Institucionální a informační základna výzkumu vzdělávání
  • Proces, design, metody výzkumu vzdělávání
  • Disertační výzkum – od projektu k disertační práci
  • 1. Tematický okruh – prostředí edukace
  • Modely edukační reality a edukačního prostředí – východiska pro výzkum
  • Výzkumy kultury školy a jejich metodologie
  • Výzkumy klimatu školy/třídy a jejich metodologie
  • Designování a výzkum učebních prostředí – instructional design
  • 2. Tematický okruh – cíle edukace
  • Cíle všeobecného vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexe
  • Cíle oborového vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexe
  • Výzkumy učitelova pojetí cílů a jejich metodologie
  • 3. Tematický okruh – obsah edukace
  • Výzkumy kurikula
  • Modely didaktické transformace a rekonstrukce
  • Výzkumy didaktické transformace a rekonstrukce
  • Obsahové analýzy kurikulárních dokumentů (vč. učebnic)
  • Výzkumy realizovaného kurikula a jejich metodologie
  • 4. Tematický okruh – pedagogická komunikace a interakce: procesy vyučování a učení a jejich aktéři
  • Výzkumy pedagogické komunikace a interakce a jejich metodologie
  • Výzkumy procesů vyučování a učení a jejich metodologie
  • Učitelské a žákovské (pre)koncepty – výzkum, diagnostika, intervence
  • Výzkumy stylů a strategií učení
  • Výzkumy zaměřené na výukové koncepce a metody
  • Efektivity a kvalita výuky jako výzkumný problém
  • 5. Tematický okruh – kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti
  • Zkoumání expresivity a tvořivost
  • Učení objevováním a tvořivost – metodologie a výzkumy
  • (Kognitivní) aktivizace ve výuce jako předpoklad rozvoje tvořivosti – metodologie a výzkumy
Literatura
    povinná literatura
  • Němec, J., & Vlčková, K. (2011). Vnímání sociálního klimatu žáky: srovnání 1. a 2. stupně základní školy. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 162–196). Praha: Karolinum.
  • Šebestová, S. (2011). Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Brno: Masarykova univerzita
  • Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. et al. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita.
  • Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
  • Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková, & K. Vlčková et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 145–167). Brno: Paido.
  • Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., & Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: NÚV. (kap. 2.1).
  • Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky. Orbis scholae, 6(3).
  • Hloušková, L. (2008). Proměny kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.
  • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. (kap. 1, 4, 5).
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Knecht, P. (2011). Kontinuita kurikula mezi 1. a 2. stupněm v české ZŠ: pohledy do RVP ZV a žákovských sešitů. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 103–136). Praha: Karolinum.
  • Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU.
  • Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
  • Janík, T. (2007). Cílová orientace ve výuce fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 17(1), 12–33.
  • Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 1(1), 7–20.
  • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59(2), 136–152.
  • Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
  • Píšová, M. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
  • Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 60(3), 262–287.
  • Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
  • Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Předložit písemnou verzi projektu disertační práce.
Navazující předměty
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce z MVP 2 – zkouška má podobu obhajoby disertačního projektu po 2. semestru studia. Těžiště spočívá v rozpracování metodologické kapitoly budoucí disertace. Posuzuje se mj. to, jak se do zpracování kapitoly promítly obsahy zpracovávané v předmětech Pedagogika jako věda o edukační realitě a Filozofie výchovy. Průběžně do konce dubna daného roku budou studenti zasílat aktualizované verze svých disertačních projektů (text dle doporučené struktury v rozsahu 15–20 normovaných stran dle normy APA) na adresu tjanik@ped.muni.cz. Projekty budou posouzeny interními či externími odborníky – student obdrží posudek na svůj projekt nejpozději do konce května spolu s vyjádřením T. Janíka ohledně dalšího postupu a možného termínu zkoušky. U zkoušky (od poloviny května do konce června daného roku) student představí aktualizovanou verzi svého projektu a vyjádří se k připomínkám z posudku. V návaznosti na prezentaci se u zkoušky ověřují hlubší znalosti metodologických otázek (vč. znalostí terminologie) souvisejících s projektem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022.