DCJDR_IMV2 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_IMV1 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků.
Výstupy z učení
Studenti rozumí hlubším souvislostem výzkumu v oblasti cizích jazyků a jeho metodologii, a to jak kvantitativní, kvalitativní, tak smíšené. Umí vhodně formulovat výzkumné téma a otázku v daných třech typech designů výzkumu, zvolit vhodnou metodu sběru dat a metodu analýzy dat, definovat základní soubor a vybrat adekvátně soubor výběrový. Dovedou pracovat s koncepty validity a reliability výzkumu. Umí sesbírat kvalitní data a adekvátně je zpracovat a analyzovat a interpretovat a prezentovat výsledky, včetně jejich zasazení do kontextu dosavadních zjištění.
Osnova
  • Předmět je úvodem k východiskům, postupům a metodám výzkumu a zpracování dat v oblasti osvojování cizího jazyka. Ukazuje specifika tohoto oborového výzkumu, představuje základní tematické okruhy zkoumané v současnosti v dané oblasti. Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků. Tematické okruhy: •Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků: Metodologie pedagogiky, psychologie, sociologie a dalších sociálních věd a jejich vztah k metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků. Základní pojmy. Předmět. Význam a využití výzkumu v didaktice cizích jazyků. Vybrané teorie v lingvistickém a pedagogicko-psychologickém výzkumu jako jeho východiska. •Obory ve výzkumu cizích jazyků: Lingvistický, sociolingvistický, psycholingvistický aj. výzkum. Výzkumná témata. •Specifika výzkumu v didaktice cizích jazyků: Specifika výzkumu v didaktice angličtiny, němčiny, ruštiny, francouzštiny a dalších jazyků. Výzkum v oblasti osvojování prvního jazyka, druhého a cizího jazyka, bilingvismu. •Zdroje výzkumu v didaktice cizích jazyků: Časopisy, on-line databáze. Instituce. Doktorské studium a výzkum. Základní výzkumná terminologie v cizích jazycích. •Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Ukázky výzkumů. Mezinárodní komparativní výzkum. •Specifika metod sběru, zpracování a analýzy dat ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Software. •Formát a struktura zprávy z výzkumu APA. Standardy výzkumu. Citační norma.
Literatura
  • Duff, P. A. Case Study Research in Applied Linguistics. New York : Erlbaum, 2008.
  • Winzer-Kiontke, B. Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung, SRN : VDM Verlag, 2008.
  • Dörnyei, Z. Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing (SLA Research: Theoretical & Methodological Issues). Mahwah, NJ : Erlbaum, 2003.
  • Dörnyei, Z. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies (Oxford Applied Linguistics). Oxford : Oxford University Press, 2007.
  • Studie z časopisů: Language Learning, Applied Psycholinguistics, The Modern Language Journal, Journal of Pragmatics, Sociolinguistics and Language Acquisition, Language Learning Journal, Linguistics and Education
  • Образцов П. И. Методы и методология психолого-педагогического исследования. Издательство Питер, 2004
  • GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates. x, 212. ISBN 9780805860351. 2007. info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates. xxii, 1144. ISBN 0805841814. 2005. info
  • MACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research : methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates. xv, 405. ISBN 0805842497. 2005. info
  • GUIDÈRE, Mathieu. Méthodologie de la recherche : guide du jeune chercheur en lettres, langues, sciences humaines et sociales : maîtrise, DEA, master, doctorat. Nouv. éd. rev. et augm. Paris: Ellipses. 127 s. ISBN 2729821767. 2004. info
  • SELIGER, Herbert W. a Elana SHOHAMY. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press. 270 s. ISBN 0-19-437067-4. 1989. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, individulání konzultace
Metody hodnocení
Typ zkoušky: Propracování vlastního projektu výzkumu disertační práce na základě nových poznatků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.