DCJDR_IMV2 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_IMV1 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků.
Výstupy z učení
Studenti rozumí hlubším souvislostem výzkumu v oblasti cizích jazyků a jeho metodologii, a to jak kvantitativní, kvalitativní, tak smíšené. Umí vhodně formulovat výzkumné téma a otázku v daných třech typech designů výzkumu, zvolit vhodnou metodu sběru dat a metodu analýzy dat, definovat základní soubor a vybrat adekvátně soubor výběrový. Dovedou pracovat s koncepty validity a reliability výzkumu. Umí sesbírat kvalitní data a adekvátně je zpracovat a analyzovat a interpretovat a prezentovat výsledky, včetně jejich zasazení do kontextu dosavadních zjištění.
Osnova
  • Předmět je úvodem k východiskům, postupům a metodám výzkumu a zpracování dat v oblasti osvojování cizího jazyka. Ukazuje specifika tohoto oborového výzkumu, představuje základní tematické okruhy zkoumané v současnosti v dané oblasti. Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků. Tematické okruhy: •Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků: Metodologie pedagogiky, psychologie, sociologie a dalších sociálních věd a jejich vztah k metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků. Základní pojmy. Předmět. Význam a využití výzkumu v didaktice cizích jazyků. Vybrané teorie v lingvistickém a pedagogicko-psychologickém výzkumu jako jeho východiska. •Obory ve výzkumu cizích jazyků: Lingvistický, sociolingvistický, psycholingvistický aj. výzkum. Výzkumná témata. •Specifika výzkumu v didaktice cizích jazyků: Specifika výzkumu v didaktice angličtiny, němčiny, ruštiny, francouzštiny a dalších jazyků. Výzkum v oblasti osvojování prvního jazyka, druhého a cizího jazyka, bilingvismu. •Zdroje výzkumu v didaktice cizích jazyků: Časopisy, on-line databáze. Instituce. Doktorské studium a výzkum. Základní výzkumná terminologie v cizích jazycích. •Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Ukázky výzkumů. Mezinárodní komparativní výzkum. •Specifika metod sběru, zpracování a analýzy dat ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Software. •Formát a struktura zprávy z výzkumu APA. Standardy výzkumu. Citační norma.
Literatura
  • Dörnyei, Z. Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing (SLA Research: Theoretical & Methodological Issues). Mahwah, NJ : Erlbaum, 2003.
  • Winzer-Kiontke, B. Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung, SRN : VDM Verlag, 2008.
  • Образцов П. И. Методы и методология психолого-педагогического исследования. Издательство Питер, 2004
  • Dörnyei, Z. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies (Oxford Applied Linguistics). Oxford : Oxford University Press, 2007.
  • Duff, P. A. Case Study Research in Applied Linguistics. New York : Erlbaum, 2008.
  • Studie z časopisů: Language Learning, Applied Psycholinguistics, The Modern Language Journal, Journal of Pragmatics, Sociolinguistics and Language Acquisition, Language Learning Journal, Linguistics and Education
  • GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007, x, 212. ISBN 9780805860351. info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
  • MACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research : methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xv, 405. ISBN 0805842497. info
  • GUIDÈRE, Mathieu. Méthodologie de la recherche : guide du jeune chercheur en lettres, langues, sciences humaines et sociales : maîtrise, DEA, master, doctorat. Nouv. éd. rev. et augm. Paris: Ellipses, 2004, 127 s. ISBN 2729821767. info
  • SELIGER, Herbert W. a Elana SHOHAMY. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press, 1989, 270 s. ISBN 0-19-437067-4. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, individulání konzultace
Metody hodnocení
Typ zkoušky: Propracování vlastního projektu výzkumu disertační práce na základě nových poznatků.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.