DCJDR_ISP Školní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku. Cílem předmětu je, aby student hlouběji porozuměli problémům školního vzdělávání a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext disertační práce.
Osnova
  • Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.) Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.) Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Lenka HLOUŠKOVÁ, Tomáš JANÍK, Vladimír JŮVA, Josef LUKAS, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ a Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. [citováno 2024-04-23] info
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. [citováno 2024-04-23] info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Online. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 9788024718217. [citováno 2024-04-23] URL info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 stran. ISBN 9788021044999. [citováno 2024-04-23] info
  • FEND, Helmut. Neue Theorie der Schule : Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Online. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. 204 s. ISBN 353114717X. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Online. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 807367047X. [citováno 2024-04-23] info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti.. Online. Brno: Paido, 2004. 295 stran. ISBN 8073150832. [citováno 2024-04-23] info
  • Didaktik and/or curriculum : an international dialogue. Online. Edited by Bjørg B. Gundem - Stefan Hopmann. New York: Peter Lang, 2002. vii, 367. ISBN 0820433853. [citováno 2024-04-23] info
  • ANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. Online. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995. 684 s. ISBN 0-08-042304-3. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní rozprava. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2022.