DCJDR_NHTV Hodnocení a testování ve výuce cizího jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je poskytnout studentům hlubší vhled do teorie (i praxe) hodnocení procesů a výsledků učení žáků ve výuce cizího jazyka s akcentem na testování.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem studijního předmětu je poskytnout studentům hlubší vhled do teorie (i praxe) hodnocení procesů a výsledků učení žáků ve výuce cizího jazyka s akcentem na testování. Obsah teoretické části předmětu zahrnuje komplexní pohled na problematiku hodnocení a jeho forem (včetně sebehodnocení), dále teorii testování, a to zejména charakteristiky dobrého didaktického testu, typologii testů konstrukci testů – její fáze i konkrétní techniky. Tato teoretická základna pak bude v aplikačně - výzkumné části předmětu východiskem pro analýzu autoritativních standardizovaných cizojazyčných testů (např. státní jazykové zkoušky, maturita z cizího jazyka, resp. její návrh, Cambridge Examinations, City & Guilds Pitman Examinations, Zertifikat Deutsch als Fremdsprache, Österreichisches Sprachdiplom aj.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Bolton, S. Probleme der Leistungsmessung : Lernfortschrittstests in der Grundstufe Berlin: Langenscheidt, 1996.
  • Grotjan, R. Testen und Bewerten des Hörverstehens. In: Micheál Ó Dúill/Rosemary Zahn/Kristina D. C. Höppner (eds.), Zusammenarbeiten: Eine Festschrift für Bernd Voss. Bochum: AKS-Verlag 2005, 115-144.
  • Bachman, L.F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford : OUP, 1995.
  • Grotjan, R. Testen und Bewerten des Hörverstehens. In: Micheál Ó Dúill/Rosemary Zahn/Kristina D. C. Höppner (eds.), Zusammenarbeiten: Eine Festschrift für Bernd Voss. Bochum: AKS-Verlag 2005, 115-144.
  • Arras, U. Wie beurteilen wir Leistung in der Fremdsprache?: Strategien und Prozesse bei der Beurteilung schriftlicher Leistungen in der Fremdsprache am Beispiel der Prüfung: Test Deutsch als Fremdsprache (TesfDaF). Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2007.
  • Bachman, L.F., Cohen, A.D. Interfaces between Second Language Acquisition and Language Testing Research. Cambridge : Cambridge University Press, 1999.
  • Grotjan, R. Determinanten der Schwierigkeit von Leseverstehensaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konsequenzen für die Entwicklung des TESTDAF. In: Bolton, S. (ed.): TESTDAF: Grundlagen für die Entwicklung eines neuen Sprachtests. Beiträge aus einem
  • Grotjan, R. Konstruktion und Einsatz von C-Tests: Ein Leitfaden für die Praxis. In: Grotjahn, R. (ed.): Der C-Test: Theoretische Gundlagen und praktische Anwendungen. Band 4. Bochum: AKS-Verlag, 2002, 211-225.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • PALMER, Adrian S. a Lyle F. BACHMAN. Language testing in practice : designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996, vi, 377. ISBN 0194371484. info
  • PALMER, Adrian S. a Lyle F. BACHMAN. Language testing in practice : designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996, vi, 377. ISBN 0194371484. info
  • PALMER, Adrian S. a Lyle F. BACHMAN. Language testing in practice : designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996, vi, 377. ISBN 0194371484. info
  • ALDERSON, J. Charles, Caroline CLAPHAM a Dianne WALL. Language test construction and evaluation. Cambridge: University Press, 1995, 310 s. ISBN 0521478294. info
  • Evaluating second language education. Edited by J. Charles Alderson - Alan Beretta. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, x, 374. ISBN 0521410673. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti předloží seminární práci: analýzu, resp. komparativní analýzu standardizovaného testu / testů. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2016.