DCJDR_NSTL Současné trendy v literárních a kulturních studiích

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Šárka Bubíková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy na poli literatury a kulturních studií a s jejich dopady na obsahy a metody studia výuky těchto oborů.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy na poli literatury a kulturních studií a s jejich dopady na obsahy a metody studia a výuky těchto oborů. Tematické okruhy - vláštní pozornost bude věnována: • teoriím etnicity, interkulturality, postmoderního diskursu a narativity; • interpretaci literárního textu, jeho mechanismu, možnosti, omezení; spolu s pokusem aplikace různých modelů interpretace na konkrétní text; • proměnám pohledů na literární kánon; • pojetí literární vědy jako způsobu zkoumání kultury a kulturních dějin - literární konstrukce „vlastního“ a „cizího“, národa, etnicity, genderu atd. Na každé z těchto témat bude nahlíženo nejen v teoretických souvislostech, ale i z hlediska vlivu na výuku literatury a kultury cílového jazyka.
Literatura
  • Náhradní obsah: Benthien, C., Velten, H.R. (Hgg.). Germanistik als Kulturwissenschaft. Eine Einführung in neue Theoriekonzepte. Reinbek: Rowohlt, 2002.
  • Náhradní obsah: Horňáček, M. Modelle und Methoden der Literaturwissenschaft. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
  • Náhradní obsah: Bennet, M. J. Cultural Marginality: Identity Issues in Intercultural Teaching. Yarmouth, ME: Intercultural
  • Náhradní obsah: Glazer, N. We Are All Multiculturalists Now. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard
  • Náhradní obsah: Moran, P.M. Teaching Culture: Perspectives in Practice. London: Heinle&Heinle, 2001.
  • Náhradní obsah: Müller-Funk, W., Plener, P., Ruthner,, C. (Hgg.) Kakanien revisited. Das Eigene und das Fremde (in) der österreichisch-ungarischen Monarchie. Tübingen: A. Francke, 2002.
  • BUBÍKOVÁ, Šárka. Literatura v Americe, Amerika v literatuře : proměny amerického literárního kánonu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007, 190 s. ISBN 9788073950309. info
  • SCHÖSSLER, Franziska. Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft : eine Einführung. Edited by Christine Bähr. Tübingen: A. Francke Verlag, 2006, xii, 274. ISBN 3772081487. info
  • SCHÖSSLER, Franziska. Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft : eine Einführung. Edited by Christine Bähr. Tübingen: A. Francke Verlag, 2006, xii, 274. ISBN 3772081487. info
  • ECO, Umberto. Die Grenzen der Interpretation. Translated by Günter Memmert. 2. Aufl. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1999, 476 s. ISBN 3423301686. info
  • SOLLORS, Werner. Beyond ethnicity : consent and descent in American culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, xiii, 294. ISBN 9780195051933. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017.