PdF:DE1A09 Soudobé dějiny (1945-1989) - Informace o předmětu
DE1A09 Soudobé dějiny (1945-1989)
Pedagogická fakultapodzim 2022
Předmět se v období podzim 2022 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- prof. PhDr. Petr Kaleta, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Pehr, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Kaleta, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- DE1B06 Dějiny 20. století
Předpokladem je zvládnutí předchozích předmětů z obecných a českých dějin do roku 1945. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S) (4)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu moderní dějiny v učitelské praxi na základní škole. Na základě vědomostí, jež student získal v průběhu studia, bude schopen porozumět a vysvětlit specifika vývoje po druhé světové válce v jeho politických, hospodářských a společenských souvislostech. Získané informace dokáže využít v diskusi o naléhavých problémech, které se týkají soudobých dějin. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
- Výstupy z učení
- Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
- Osnova
- 1. Svět po druhé světové válce. Východ a Západ. 2. Vznik, formování a rozpad východního bloku. 2. Studená válka a její projevy (korejská válka, suezská krize, vietnamská válka, karibská krize aj.). 3. Německo: od rozdělení ke znovusjednocení. 4. Dekolonizace po druhé světové válce. 5. Třetí československá republika. 6. Československo po únoru 1948. 7. Politické procesy v padesátých letech 20. století v Československu. 8. Pražské jaro. 9. Normalizace. 10. Československo po roce 1989.
- Literatura
- povinná literatura
- Vladimír Nálevka: Světová politika ve 20. století. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml. 2000. ISBN 80-86493-16-4
- Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
- Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
- doporučená literatura
- Karel Pacner: Osudové okamžiky Československa. 4. vyd. Praha: Plus 2018. ISBN 978-80-259-0871-6
- Wayne C. McWilliams – Harry Piotrowski: The World Since 1945. A History of International Relations. 8. vyd. Boulder, Colorado: Lynne Rienner Publishers 2014. ISBN 978-1-62637-174-3
- Jan Rychlík: Československo v období socialismu. 1945–1989. Praha: 2020. ISBN 978-80-7601-334-6
- Keith Lowe: Zdivočelý kontinent. Evropa po druhé světové válce. Praha-Litomyšl: Paseka 2015. ISBN 978-80-7432-603-5
- Karel Kaplan: Československo v poválečné Evropě: Praha: karolinum 2004. ISBN 80-246-0655-0
- Václava Jandečková: Falešné hranice: akce "Kámen": oběti a strůjci nejutajovanějších zločinů StB 1948-1951.ISBN 978-80-257-2408-8
- Tony Judt: Poválečná Evropa. Její historie od roku 1945. 4. vyd. Praha: Prostor 2021, ISBN 978-80-7260-487-6
- Jan Křen: Čtvrt století střední Evropy. Visegrádské země v globálním příběhu let 1992–2017. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3977-2
- Denis Judd. Impérium. Britská imperiální zkušenost od roku 1765 do současnosti. Praha: B B art 1999. ISBN 80-7257-046-3
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, prezentace (odborná a výuková)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/DE1A09