DE1B06 Dějiny 20. století (do 1945)

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DE1A05 "Dlouhé" 19. století
Předpokladem je zvládnutí předchozích předmětů z obecných a českých dějin do roku 1918.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu moderní dějiny v učitelské praxi na základní škole. Posluchač se bude schopen orientovat v problematice dějin meziválečného období a druhé světové války. Pochopí příčiny a důsledky nárůstu nacionalismu v Evropě (hlavně Německo, Itálie a Španělsko). Student bude schopen objasnit důsledky ruské revoluce pro celé 20. století. Seznámí se také s hlavními aspekty politiky velmocí (Velká Británie, Francie a Spojené státy) a pochopí specifika vzniku moderní Číny. Bude se zároveň orientovat v politické, kulturní i hospodářské oblasti prvorepublikového Československa a porozumí specifikům bojů o jeho hranice. Pochopí také hlavní aspekty druhé světové války. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
Výstupy z učení
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
Osnova
  • 1. Versaillský mírový systém. 2. Ruská revoluce a její důsledky, stalinismus. 3. Evropský fašismus. 4. Nástupnické státy Rakousko-Uherska. 5. Meziválečná politika velmocí. 6. Turecko po Velké válce. 7. Čína v první polovině 20. století. 8. Postavení Československa v poválečné Evropě. 9. Politika a kultura Československé republiky. 10. Druhá republika. 11. protektorát Čechy a Morava. 12. Domácí a zahraniční odboj za druhé světové války. 13. Druhá světová válka: příčiny, hlavní bojiště a osobnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
  • Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
  • Jaroslav Vaculík: Přehled světových dějin v letech 1917-1945. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2772-X
    doporučená literatura
  • Paul Johnson: Dějiny 20. století. 2. vyd. Voznice, Praha: Rozmluvy, leda 2014. ISBN 978-80-7335-335-3
  • Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
  • Dagmar Moravcová – Pavel Bělina: kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914–1941. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1998. ISBN 80-86130-04-5
  • Richard Pipes: Dějiny ruské revoluce. 2. vyd. Praha: Argo 2017. ISBN 978-80-257-2203-9
  • Jan Rychlík: 1918. Rozpad Rakousko-Uherska a vznik Československa. Praha: Vyšehrad 2018. ISBN 978-80-7429-988-9
Výukové metody
Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
Metody hodnocení
ústní zkouška, prezentace (odborná a výuková)
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.