DE2A06 Selected chapters from recent history

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Timetable
Wed 15:00–15:50 učebna 5
  • Timetable of Seminar Groups:
DE2A06/KombiPred01: Fri 22. 9. 10:00–13:50 kancelář vyučujícího, M. Koldinská
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní orientace posluchače v obecných dějinách 20. století a orientace na politické mapě světa.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu k nejnovějším obecným dějinám 20. století v učitelské praxi na základní škole. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit vybrané konflikty, události nebo rozporuplná území na všech kontinentech, a to z velké části v posledních třech desetiletích 20. století a na počátku 21. století. Student pochopí politické aspekty probrané látky, získá však také přehled o vybrané problematice kultury a sportu. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • I. Evropa: 1. Okolnosti rozpadu Jugoslávie. 2. Polská opozice v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. 3. Tragické pozadí olympiády v Mnichově v roce 1972. 4. Konflikty na území bývalého Sovětského svazu (Náhorní Karabach, Čečenská válka aj.). 5. Poloostrov Krym a jeho úloha v dějinách. II. Asie: 1. Kambodža a Rudí Khmerové. 2. Afghánská otázka. 3. Kurdská otázka. III. Afrika: 1. Občanská válka ve Rwandě a další konflikty v subsaharské Africe od devadesátých let 20. století. 2. Povstání Mau Mau v Keni. IV. Austrálie: 1.Postavení původních obyvatel Austrálie po roce 1945. V. Jižní Amerika: 1. Falklandská válka. VII: Severní Amerika: 1. Teroristické útoky 11. 9. 2001 a jejich vliv na změnu geopolitické situace ve světě.
Literature
    required literature
  • Yves Ternon: Genocidy 20. století. Praha: Themis 1997. ISBN 80-85821-45-1
    recommended literature
  • Mark Galeotti: Čas úzkosti. Bezpečnost a politika v sovětském a postsovětském Rusku. Praha: Themis 1998. ISBN 80-85821-55-9
  • Marc Ferro: Dějiny kolonizací. Od dobývání po nezávislost 13. – 20. století. Praha: NLN 2007. ISBN 978-80-7106-837-2
  • Gérard Prunier: Africa's World War: Congo, the Rwandan Genocide, and the Making of a Continental Catastrophe. New York: Oxford University Press 2010. ISBN 978-0-19-975420-5
Teaching methods
Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium, prezentace (odborná a výuková).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/DE2A06