DE2B08 Historická geografie pro učitele dějepisu

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DE2B08/KombiPred01: Pá 8. 3. 8:00–11:50 učebna 56, J. Mihola
DE2B08/PrezPred01: Po 14:00–14:50 učebna 5, J. Mihola
Předpoklady
Předpokladem je úspěšné zvládnutí přehledu dějin s důrazem na souvislosti, znalost základní zeměpisné terminologie, schopnost práce s mapami a atlasy a jejich analýza, orientace v regionálních dějinách a jejich zvláštnostech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je základní porozumění objektům studia historické geografie v kontextu školního dějepisu. V návaznosti na předchozí předměty nabídne shrnutí územního vývoje českých zemí, Evropy a světa v základních historických souvislostech, vývoj světské i církevní správy umožňující praktickou komparaci s dnešní situací. Důležitým cílem je poznávání a interpretace historické krajiny, porozumění proměn názvů měst a míst, vývoji kartografie v dějinách na příkladu analýzy starých map, plánů měst a školních dějepisných a zeměpisných atlasů.
Výstupy z učení
Student se bude orientovat v základní terminologii, jménech a vývojových etapách historické geografie užitečných pro využití ve školním dějepisu. V historickém kontextu zvládne vysvětlit územní vývoj českých zemí a proměny států Evropy, vývoj církevní a světské správy včetně komparace s dnešním stavem. Dokáže vysvětlit a na konkrétním příkladu demonstrovat příklad tzv. historické krajiny. Bude schopen vysvětlit proměny místních a pomístních názvů, názvů měst a států na vybraných příkladech. Minulé i současné fenomény historie a geografie bude umět analyzovat srovnáním starých a nových školních atlasů, map a plánů měst. Historicko geografické poznatky dokáže využít a konkretizovat při zařazení regionálních dějin ve výuce dějepisu.
Osnova
  • 1) Historická geografie jako věda, předmět studia, vývoj, osobnosti, trendy 2) Územní vývoj českých zemí 3) Světská a církevní správa českých zemí 4) Historická krajina jako „theatrum mundi“ 5) Vyprávěné krajiny – krajina a její proměny očima historiků, spisovatelů, básníků, cestovatelů 6) Staré mapy, plány a školní zeměpisné a dějepisné atlasy v kontextu vývoje kartografie a jejich využití ve školním dějepisu 7) Historické atlasy, atlasy měst v kontextu regionálního dějepisu 8) Od Karlova mostu ke Gottwaldovu – geografické názvy jako zrcadlo historického vývoje. Proměny názvů měst a míst, místní, pomístní názvy, exonyma 9) Staré stezky, Historická geografie Evropy a světa ve středověku a novověku
Literatura
    povinná literatura
  • SEMOTANOVÁ, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha: Historický ústav. 293 s. ISBN 8085268736. 1998. info
  • ZWETTLER, Otto. Historická geografie světa. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita. 227 s. ISBN 8021004703. 1992. info
  • TRÁVNÍČEK, Dušan. Historická geografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 188 s. 1984. info
Výukové metody
Přednášky, práce s mapou, obrazovými materiály, diskuse, samostatná práce - projekt z regionu, prezentace, didaktické náměty, vycházka s terénním výzkumem.
Metody hodnocení
Splnění zadaného úkolu - samostatné práce, kolokvium - ústní a písemné shrnutí, systematizace a procvičení získaných znalostí a dovedností.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/DE2B08