DGA009 Curriculum Studies

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/0. 15 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims at broadening understanding of the curriculum. Students will pose questions, which could lead to intensive investigation and innovation of curriculum in wider educational settings.
Výstupy z učení
After finishing the course
- students will be able to undertake curriculum inquiry
- students will ask questions which could lead to other investigation and innovation of curriculum in wider connection on the curricular context of their own dissertation.
Osnova
  • Historical development of curriculum;
  • theory of curriculum;
  • curricular documents;
  • forms of curriculum;
  • determinants of curriculum;
  • investigation of curriculum;
  • innovation of curriculum;
  • hidden curriculum.
Literatura
    povinná literatura
  • Schiro, M. S. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. Thousand Oaks: Sage, 2008.
  • YOUNG, Michael a Johan MULLER. Curriculum and the specialization of knowledge : studies in the sociology of education. First published. London: Routledge. viii, 240. ISBN 9781138814929. 2016. info
  • Knowledge and the future of the curriculum : international studies in social realism. Edited by Brian Barrett - Elizabeth Rata. First published. [United Kingdom]: Palgrave Macmillan. xxi, 238. ISBN 9781137429254. 2014. info
    doporučená literatura
  • Posner, G. Analyzing the Curriculum. New York: McGraw-Hill: 2003.
  • Pinar, W. F., Reynolds, W. M. et al. Understanding Curriculum. New York: Peter Lang : 2006.
  • Pinar, W. F. International Handbook of Curriculum Research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
  • Connelly, F. M. The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Thousand Oaks: Sage, 2008.
Výukové metody
text analysis, reading, writing a research proposal, discussion
Metody hodnocení
Critically evaluating minimally two theoretical or empirical studies connected with the field of curricular studies with the connection to Ph.D. thesis (f.e. from the Journal of Curriculum Studies)
To defend partially realized project of curricular research (as the base of Ph.D. thesis).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024.