DTMi_OPL General Pedagogy and Methodology

Faculty of Education
Autumn 1999
Extent and Intensity
0/0/25. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Osnova: 1. Dějiny pedagogiky - předmět, význam a periodizace dějin pedagogiky - Komenského projekt všestranné a demokratické výchovy - koncepce výchovy J. Locka a J. J. Rousseaua - vybrané problémy z české a světové pedagogiky a školy 19. a 20. století 2. Pedagogika jako věda - předmět pedagogiky - úkoly pedagogiky - pedagogika a jiné vědy - systém pedagogiky a její vnitřní skladba (struktura) 3. Základní pedagogické kategorie - výchovný cíl, cílovost výchovy - složky výchovy - činitelé výchovného procesu - pedagogické principy - druhy vzdělání - pedagogické normy - prostředky výchovně vzdělávacího procesu 4. Vědecko výzkumné metody pedagogiky - studijní práce s literaturou - vyústění do závěrečné práce DPS 5. Teorie vzdělávání - vědomosti, charakteristika, druhy - dovednosti, charakteristika, proces osvojování - vyučovací metody, charakteristika, rozdělení - monologické vyučovací metody - dialogické vyučovací metody - otázka, druhy, jak klást otázky - názorné vyučovací metody - formy výuky, vyučovací hodina (den), fáze, etapy - výuka (práce) ve skupinách, kooperativní výuka - význam a principy hodnocení (klasifikace) - metody hodnocení, kriteria hodnocení - pedagogická interakce a komunikace (znaky, druhy) - verbální komunikace - neverbální komunikace - autodiagnostika a sebereflexe v práci učitele-mistra -
Literature
  • STOJAN, Mojmír. Základní pedagogické kategorie (Basic educational categories). Dotisk 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 61 pp. učební text. ISBN 80-210-1964-6. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA and Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: zkouška se skládá z části písemné a ústní
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: celkem 25 hodin za semestr.
Information on the extent and intensity of the course: 25 hodin za semestr.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn1999/DTMi_OPL