De3DC_DISE Didaktický seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen profesionalizovat historické vzdělání a použít je pro práci učitele. Zaměření výuky je orientováno tak, aby byl schopen využít znalostí z obecné didaktiky a porozuměl specifikům teorie dějepisného vyučování.
Osnova
  • 1. Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny.
  • 2. Vývoj didaktiky dějepisu, obecná didaktika a didaktika oboru.
  • 3. Vztah systému historické vědy a didaktického systému dějepisu jako vyučovacího předmětu.
  • 4. Pojetí dějepisu z hlediska úkolů, cílů, obsahu v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostnědovednostní.
  • 5. Proces tvorby a realizace didaktického systému dějepisu.
  • 6. Problematika teorie výběru a systematizace dějepisného učiva.
  • 7. Nové trendy v pojetí dějepisu jako sociokulturního předmětu; vliv kurikulární reformy na jeho postavení a úkoly v rámci RVP(ŠVP) ZV.
Literatura
  • Julínek Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004.
  • Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 275 stran. ISBN 8021034955. info
Výukové metody
Teoretická příprava je kombinována se seminární výukou.
Metody hodnocení
Zápočet. Předmět je vyučován 1x týdně formou přednášky a semináře. Na semináři se vyžaduje aktivní účast studenta. Student prezentuje imitaci vyučovacího výstupu (cca 20 min.).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.