F2BP_FFS1 Fonetika a fonologie 1 - seminář

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
F2BP_FFS1/01: St 8:50–10:30 učebna 16, Z. Schejbalová
F2BP_FFS1/02: St 10:40–12:20 učebna 16, Z. Schejbalová
F2BP_FFS1/03: Čt 13:25–15:05 učebna 16, Z. Schejbalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce v semináři je zaměřena na akustickou stavbu řeči (charakteristika současné francouzské výslovnosti, výslovnostní styly), srovnávání mluveného a psaného projevu. Pozornost je věnována také vlastnímu písemnému projevu posluchačů po stránce ortografické. Dále se procvičuje fonetická transkripce. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Systematika francouzských samohlásek, měkký začátek hlasový, kvantita, kvalita. 2. Samohlásky nosové. Polosouhlásky. 3. Souhlásky; protiklad znělosti; znělost koncových souhlásek; asimilace souhlásek; sonorizace; desonorizace; geminace; slabičné dělení. 4. Návaznost samohlásek a souhlásek (enchaînement). 5. Spojení souhláska+samohláska (liaison). 6. Rytmická skupina a přízvuk; funkce přízvuku; větný přízvuk; typy přízvuků. 7. Intonace; funkce intonace ve francouzské promluvě. 8. Transkripce; transliterace. 9. Mluvená a psaná forma jazyka. 10. Homonyma, homofona, homografa. 11. Poslech a četba souvislých textů s důrazem na správné členění, přízvuk a intonaci.
Literatura
  • OHNESORG, Karel. Fonetika francouzštiny (Přít.) : Úvod do obecné fonetiky a fonologie ; Fonetika francouzštiny. info
  • Fonetika francouzštiny (Variant.) : Úvod do obecné fonetiky a fonologie : fonetika francouzštiny. info
  • Fonetika francouzštiny (Variant.) : Úvod do obecné fonetiky a fonologie : fonetika francouzštiny. info
  • Warnant, L.: Dictionnaire de la prononciation française dans sa norme actuelle. Paris - Gembloux, Duculot 1987.
  • CARTON, F., ROSSI, M. Les accents des Français. 1. vyd. Paris : Hachette, 1983. 95 s. ISBN 2-91-008021-1.
  • ABRY, D. CHALARON, M.-L.: Phonétique (350 exercices). 1. vyd. Paris : Hachette, 1994. 207 s. ISBN 2-01-020-550-2.
  • SCHEJBALOVÁ, Z. E-learningový výukový materiál na http://moodlinka.ped.muni.cz.
  • LÉON, M. Exercices systématiques de prononciation française. 2. vyd. Paris : Hachette, 1991. 183 s. ISBN 2-01-01-443-7.
  • DOHALSKÁ, Marie a Oľga SCHULZOVÁ. Fonetika francouzštiny. Vydání první. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 234 stran. ISBN 8024605708. info
  • FENCLOVÁ, Marie. Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 108 s. ISBN 8072901265. info
  • SCHEJBALOVA, Zdeňka. Francouzská a česká lingvistická terminologie. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 53 s. ISBN 80-210-2734-7. info
  • PAČESOVÁ, Jaroslava a Karel OHNESORG. Úvod do obecné fonetiky a fonologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 83 s. ISBN 8021019999. info
  • HOŘÍNEK, Jindřich. Fonetika francouzštiny. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 376 s. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%). Test (za úspěšný se považuje test s minimálně 70 % správných odpovědí).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka se realizovat nebude a předmět slouží pouze pro opakovaný zápis.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010.