FC0002 Environmentální témata

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC0002/Kombi01: Pá 14. 2. 17:00–18:50 učebna 3, Pá 21. 2. 15:00–16:50 učebna 3, Pá 28. 2. 9:00–10:50 učebna 3, Pá 20. 3. 12:00–13:50 učebna 3, A. Bayerová, T. Miléř, P. Sládek
FC0002/Prez01: Čt 15:00–15:50 učebna 5, Čt 17:00–17:50 učebna 5, A. Bayerová, T. Miléř, P. Sládek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o vybraných Environmentálních tématech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na přírodovědné aspekty environmentalistiky jako vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností potřebných pro výuku průřezového tématu Environmentální výchova na základní škole. Z těchto důvodů jsou do seminářů zařazeny praktické úlohy a s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o Environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Dovednosti: Dokázat identifikovat environmentální problémy na lokální i globální úrovni a rozpoznat jejich vzájemné vztahy. Znát možná řešení envi. problémů a umět je prakticky využívat. Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Základní témata environmentální problematiky na lokální i globální úrovni.
- Student dokáže na základě nabytých znalostí realizovat konkrétní opatření na zmírnění negativních ekologických dopadů lidské činnosti a sám sebe před těmito nepříznivými dopady chránit.
Osnova
  • 1. Průřezové téma Environmentální výchova v rámci RVP ZV 2. Ekologie a environmentalistika - základní pojmy 3. TUR a jeho předpoklady 4. Biosféra a antroposféra 5. Polutanty, toxicita, prevence 6. Odpadní látky 7. Energie a ekologie 8. Energetická náročnost budov 9. Energetická náročnost spotřebičů 10. Globální environmentální problémy 11. Globální změna klimatu 12. Populační růst a ekologická kapacita Země
Literatura
    povinná literatura
  • MILÉŘ, Tomáš a Jan HOLLAN. Klima a koloběhy látek – Jak funguje klimatický systém Země, proč a jak se klima mění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7109-4. URL info
    doporučená literatura
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.