FC2025 Školní pokusy z fyziky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC2022 Školní pokusy z fyziky 1
Orientace v tematických celcích - obsahu učiva, v souvislosti s realizací experimentů ve výuce fyziky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem je, aby studenti získali praktické dovednosti při provádění experimentů s ohledem na bezpečnost. Dílčími cíli pak vhodný výběr daného experimentu ve spojení s prezentací daného fyzikálního jevu. Dále orientace ve formě realizace experimentu demonstračního či žákovského.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni samostatně provádět experimenty vhodné pro výuku fyziky.
Cíle:
Vědomosti: systematizované základní pojmy školské fyziky propojené s didaktickými poznatky, užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při demonstračních pokusech.
Dovednosti: manuální a strojové sestavování aparatur školních pokusů, práce s ručními nástroji, demonstrace pokusů žákům a vedení žáků při žákovských pokusech.
Postoje: Uvědomělé dodržování pravidel bezpečnosti při práci, akceptovat význam fyzikálního experimentu v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- dodržovat pravidla bezpečnosti při provádění experimentů
- realizovat správně fyzikální experiment z hlediska technického provedení
- aplikovat vhodný fyzikální experiment na daný tematický celek.
Osnova
  • Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
  • Kmity, vlny, akustika.
  • Elektrostatika. Magnetické vlastnosti látek.
  • Vedení elektrického proudu v kovech.
  • Optika a astronomie.
  • Magnetické pole elektrického proudu.
  • Elektromagnetická indukce. Střídavý proud.
  • Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech.
  • Výukový animační software PACHNER.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
    doporučená literatura
  • Matoušek, Josef. Speciální praktikum. Školní pokusy z fyziky. UJEP Brno, 1989
    neurčeno
  • KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 6. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2002, 162 s. ISBN 9788071962465. info
  • KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. upr. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 199 s. ISBN 9788071962656. info
  • KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 223 s. ISBN 80-7196-149-3. info
  • BOHUNĚK, Jiří, Růžena KOLÁŘOVÁ a Ivan ŠTOLL. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 157 s., [1. ISBN 80-7196-032-2. info
Výukové metody
Praktická příprava, laboratorní cvičení, samostatná a skupinová práce.
Metody hodnocení
6 protokolů, kolokvium.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC2025