FC2802 Práce ve fyzikální didaktické laboratoři

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Michaela Drexler (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC2802/Kombi01: Pá 21. 9. 17:00–18:50 učebna 72, Pá 16. 11. 12:00–13:50 učebna 60, M. Drexler, P. Novák, J. Válek
FC2802/Prez02: Čt 15:00–15:50 laboratoř 80, M. Drexler, P. Novák, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je získat dovednosti při práci s didaktickou technikou, materiálem a pomůckami, potřebnými pro výuku fyziky. Absolventi budou schopni samostatně používat didaktickou techniku a vhodně ji používat při výuce.
Vědomosti: didaktická technika, názornost, ICT.
Dovednosti: osvojení obsluhy a implementace didaktické techniky do výuky fyziky.
Postoje: akceptovat význam didaktické techniky ve výuce, zejména pro zvýšení názornosti výuky
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- navrhnout a vytvořit různé typy audiovizuálních výukových prvků
- vhodně implementovat didaktickou techniku a vhodné materiály do výuky fyziky
- akceptovat význam ICT pro současnou NET-generaci žáků a být otevřen pro celoživotní vzdělávání v této oblasti
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:  navrhnout a vytvořit různé typy audiovizuálních výukových prvků  vhodně implementovat didaktickou techniku a vhodné materiály do výuky fyziky  akceptovat význam ICT pro současnou NET-generaci žáků a být otevřen pro celoživotní vzdělávání v této oblasti
Osnova
  • Sylabus seminářů (po týdnech či blocích):
  • Názornost ve výuce fyziky
  • ICT ve výuce fyziky
  • Historie didaktické techniky: fotoaparát, kamera, filmový projektor, epidiaskop, diaprojektor, zpětný projektor, videorekordér, DVDrekordér aj.
  • Využití PC, tabletů, mobilních telefonů ve výuce.
  • Digitální fotoaparát.
  • Videokamera.
  • Dataprojektor, vizualizér.
  • Zásady tvorby fotografie.
  • Zásady tvorby filmu (klipu).
  • Interaktivní tabule.
  • Tvorba scénáře a ozvučení.
  • Didaktické zásady implementace didaktické techniky do výuky fyziky.
  • Perspektivy aplikace didaktické techniky ve výuce fyziky.
Literatura
    doporučená literatura
  • Manuály k používaným přistrojům.
    neurčeno
  • ČERNÝ, Michal. Interaktivní tabule: Open Sankoré a Smart Notebook. Metodický portál RVP: Základní vzdělávání [on-line]. Národní ústav pro vzdělávání, 2015. ISSN 1802-4785. URL info
  • BEDNÁROVÁ, Renáta a Ondřej DUFEK. Interaktivní tabule ve výuce fyziky. In RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Moderní trendy v řípravě učitelů fyziky 5. Plzeň, 2011, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-261-0030-0. info
  • BEDNÁROVÁ, Renáta. Využití interaktivní tabule vy výuce fyziky. In Studium učitelství fyziky a badatelsky orientovaná výuka v České republice 2010. 2010. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení. Samostatná práce s přístroji.
Metody hodnocení
Prezenční studium, Kombinované studium, CŽV studium:
Praktická zkouška. Příprava prezentace pro interaktivní tabuli.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.