FC2828 Zájmové činnosti pro přírodovědně nadané žáky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC2021 Didaktika fyziky 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými zkušenostmi pro činnost s přírodovědně nadanými žáky.
Vědomosti: znalost aktivizujících výukových metod,
Dovednosti: volba a použití přiměřených aktivizujících metod dle aktuálních podmínek,
Postoje: respektování jedinečnosti žáka a individuální přístup k žákům ve výuce, dodržování pravidel bezpečnosti práce při činnostech s dětmi
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat vhodné aktivizující metody ve výuce,
- navrhnout a realizovat projektovou výuku,
- navrhnout a realizovat heuristickou výuku,
- navrhnout a realizovat problémovou výuku,
- použít didaktické hry při činnostech s dětmi,
- diagnostikovat tvořivost žáků.
Osnova
  • 1.-2. aktivizující výukové metody ve fyzice,
  • 3.-4. projektová výuka,
  • 5.-6. heuristická výuka,
  • 7.-8. problémová výuka a metody řešení problémů,
  • 9.-10. didaktické hry,
  • 11.-12. diagnostika a rozvoj tvořivosti žáků
Literatura
    povinná literatura
  • TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 109 s. 348. ISBN 978-80-210-6150-7. info
    doporučená literatura
  • ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, Josef TRNA, Eva TRNOVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Růžena BLAŽKOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ, Jiřina NOVOTNÁ, Magdaléna NOVOTNÁ a Jan ŠŤÁVA. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku. 1. vydání. Brno: Paido, 2013, 139 s. 354. ISBN 978-80-7315-244-4. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich, Jana ŠKRABÁNKOVÁ a Jan ŠŤÁVA. Přírodovědně nadaní žáci a evaluace jejich výsledků. In Výchova a nadání 1. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 35-44. Výzkumné zprávy, číslo 1. ISBN 978-80-7392-024-1. info
  • Cesty k tvořivé škole : sborník příspěvků z konference konané k 50. výročí založení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : Brno 13.-14. listopadu 1996. Edited by Ivan Němec - Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 596 s. ISBN 8021019387. info
Výukové metody
Praktická činnost se žáky (projektové dny ve školách, popularizační akce, střediska volného času, vědecké zábavní parky, soutěže apod.).
Metody hodnocení
Aktivní účast na přípravě programu a realizaci vzdělávacího projektu.
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.