FC5029 Pedagogická praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 35 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5029/Kombi01: So 6. 3. 8:00–12:50 učebna 63, So 10. 4. 8:00–12:50 učebna 63, A. Bayerová, K. Šmejkalová
FC5029/Prez01: Út 8:00–9:50 učebna 67, A. Bayerová, K. Šmejkalová
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je upevnění, prohloubení a ověření si získaných znalostí a dovedností v psychologických a pedagogických disciplínách. Důraz je kladen na logickou provázanost pedagogicko-psychologických disciplín s obsahem odborných předmětů (provoz obchodu a služeb, stavební technologie, elektrotechnologie, strojírenská technologie, zdravověda, doprava atd.), včetně předmětu odborný výcvik. Předmět je orientován na získání znalostí a dovedností, potřebných pro činnost učitele ve výchovně-vzdělávacím prostředí střední školy. Z těchto důvodů je výuka zaměřena na přípravu učitele na vyučování jednotku a samotný výkon činnosti učitele v odborném předmětu, popř. odborném výcviku (podle odborného zaměření jednotlivých studentů). Studenti vykonávají pedagogickou praxi 2 na středních školách pod odborným vedením učitele.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou odborných předmětů, včetně předmětu odborný výcvik. Dovednosti: Charakterizovat chod SŠ. Dokázat vyhledat a pracovat se školní dokumentací pro sestavení tematického plánu a následně vytvořit konkrétní obsahovou a metodickou přípravy učitele na vyučování. Zvolit vhodné vyučovací metody a materiální zabezpečení pro konkrétní obsah učiva atd. Realizovat připravenou vyučovací jednotku. Orientovat se v systému zápisu do třídní knihy. Využívat principy etického chování učitele. Analyzovat vlastní realizovaný výchovně-vzdělávací proces a přijímat zpětnou vazbu od vedoucího učitele praxe. Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity. Prohlubovat si hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat si hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat si zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Vyhledat a orientovat se v konkrétních dokumentech SŠ potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní odborný předmět, včetně odborného výcviku.
- Analyzovat, zda zvolené vyučovací metody byly účelné, jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti žáků, způsob zápisu na tabuli a do sešitu, jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu žáků, jak učitel reaguje na nepředvídané situace.
- Posoudit způsob komunikace, aktivitu žáků, časový průběh a organizaci hodiny, používané metody práce, motivace, využívání pomůcek, reakci žáků na způsob výuky apod.
- Orientovat se v zápisech v třídní knize.
- Vytvořit na základě dokumentů RVP, ŠVP, tematických plánů obsahovou a metodickou přípravu pro konkrétní odborný předmět, odborný výcvik. Zvolit vhodné vyučovací metody a materiální zabezpečení pro realizované téma.
- Realizovat připravenou výuku.
- Vést si deník pedagogické praxe (portfolio).
Osnova
  • Sylabus cvičení (po týdnech či blocích): I. Úvodní cvičení – příprava pedagogické praxe2. 1.Příprava pedagogické praxe 2 – pozorování výchovně-vzdělávacího procesu, příprava na vyučovací jednotku, realizace vyučovací jednotky, zpětná vazba a zpracování záznamu z pedagogické praxe 2. 2.Seznámení se s chodem SŠ. Dokumenty SŠ, RVP, ŠVP, tematický plán. Třídní kniha. 3.Obsahová a metodická příprava učitele na vyučování. 4.Materiální vybavení pro konkrétní výuku tematického okruhu. 5.Vyučovací metody pro konkrétní výuku tematického okruhu. 6.Bezpečnost a hygiena práce v souvislosti s výukou na SŠ. 7.Etické chování učitele. Vystupování a komunikace učitele. Odíván í učitele. II. Výkon a evaluace pedagogické praxe 2. 1.Výkon pedagogické praxe 1. na SŠ, v časové dotaci 12 vyučovacích hodin – pozorování výchovně-vzdělávacího procesu. 2.Studenti si všímají při pozorování: motivace žáků k práci, organizace vyučovací hodiny, klima třídy, průběh a náplň vyučovacího hodiny, hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta. 3.Student o průběhu pozorování vede deník pedagogické praxe (portfolio). 4.Výkon pedagogické praxe 2. na SŠ, v časové dotaci 6 vyučovacích hodin – příprava učitele na realizaci vyučování, 6 vyučovacích hodin (1 vyučovací den) – realizace vyučování. 5.Student o průběhu a realizaci své přípravy na vyučovací hodinu (vyučovací den) vede deník pedagogické praxe (portfolio). 6.Výkon pedagogické praxe 2. na SŠ, v časové dotaci 6 vyučovacích hodin – zapracování zpětné vazby do deníku pedagogické praxe (portfolia). 7.Diskuse, výměna zkušeností po skončení pedagogické praxe 2.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
    doporučená literatura
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • LUKÁŠOVÁ, Hana, Tomáš SVATOŠ a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6423-2.
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6424-9.
  • COUFALOVÁ, Jana a Ondřej ASZTALOS. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-869-5.
Výukové metody
Praxe ve školních dilnách a provozech fakultních středních odborných škol.
Metody hodnocení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: Vyhledat a orientovat se v konkrétních dokumentech SŠ potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní odborný předmět, včetně odborného výcviku. Analyzovat, zda zvolené vyučovací metody byly účelné, jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti žáků, způsob zápisu na tabuli a do sešitu, jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu žáků, jak učitel reaguje na nepředvídané situace. Posoudit způsob komunikace, aktivitu žáků, časový průběh a organizaci hodiny, používané metody práce, motivace, využívání pomůcek, reakci žáků na způsob výuky apod. Orientovat se v zápisech v třídní knize. Vytvořit na základě dokumentů RVP, ŠVP, tematických plánů obsahovou a metodickou přípravu pro konkrétní odborný předmět, odborný výcvik. Zvolit vhodné vyučovací metody a materiální zabezpečení pro realizované téma. Realizovat připravenou výuku. Vést si deník pedagogické praxe (portfolio).
Potvrzení o absolvování Pedagogické praxe 2. Deník pedagogické praxe (portfolio). Diskuse v rámci kolokvia. Poznámka: Student si vede deník pedagogické práce (portfolio), které obsahuje záznamy z pedagogické praxe 1. a pedagogické praxe 2. Student předloží deník pedagogické praxe v rámci kolokvia ke kontrole vyučujícímu (popřípadě zpracuje záznam). Po provedené kontrole se deník pedagogické praxe studentovi vrací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.