FC5043 Digitální a informační gramotnost 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/1. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5043/Kombi01: So 9. 11. 10:00–13:50 učebna 57, So 7. 12. 10:00–13:50 učebna 57, J. Válek
FC5043/Prez01: St 12:00–12:50 laboratoř 84, St 13:00–13:50 laboratoř 84, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí spojených s oblastí digitální a informačních gramotnosti, dále pak základní dovednosti pro práci s předloženou technikou. Aplikace získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě a realizované výuce.
Vědomosti: odborná terminologie z IT;
Dovednosti: vyhledávat informace na Internetu; stahovat, editovat a konvertovat obrázky; umět pracovat v textovém editoru, zvládat psaní výukového textu s dodržením zadaných formálních úprav; umět vytvořit multimediální výukovou prezentaci; tvořivě řešit nové problémy; badatelsky pracovat v neznáme situaci;
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce; vhodné použití techniky podle náročnosti probíraného studia
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů/aplikací
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Osnova
  • Informační systém MU
  • Úvod do typografie pro psaní VŠ prací
  • Základní pojmy informačních a komunikačních technologií, číselné soustavy, princip činnosti některých periferií počítače a úvod do sítí
  • Informační společnost, Informační růst, Informační přesycení
  • Média a komunikace ve výuce
  • Vyhledávací techniky na Gogole.com
  • Nástroje Google.com pro zpracování dat
  • Umělá inteligence a její využití ve vzdělávacím procesu; Wolfram|Alpha; Google jako výpočetní nástroj
  • Kancelářské balíky - úvod (offline i online)
  • Zpracování textů a dat
  • Zpracování textů a dat
  • Zpracování rastrové a vektorové grafiky
Literatura
    povinná literatura
  • ČÍRTKOVÁ, Z., ČÍRTEK, P.: Úvod do světa počítačů a informačních sítí :Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání. Řada: Informatika. Olomouc : Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého, 1999. 60 s., ISBN 80-244-0156-
  • FRANCŮ, Marie. Jak zvládnout testy ECDL. 3. aktual. a rozšíř. vyd. Brno: Computer Press, 2009, 176 s. ISBN 9788025126530. info
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
    doporučená literatura
  • VRBA, J., VŠETULOVÁ, M.: Multimediální technologie ve vzdělávání :Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání. Řada: Informatika. Olomouc : Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého, 2003. 65 s., ISBN 80-244-0562-8
  • MEYERS, Michael a Scott JERNIGAN. Osobní počítač : názorný průvodce hardwarem, systémem a sítěmi. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, 815 s. ISBN 8025108341. info
  • HORÁK, Jaroslav a Milan KERŠLÁGER. Počítačové sítě pro začínající správce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, xiii, 165. ISBN 8072265660. info
  • SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele :efektivní práce s informacemi ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 119 s. ISBN 80-7178-149-5. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.

Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Informace učitele
http://upv.ped.muni.cz/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5043